Het nieuwe lakdroogproces van Volkswagen is nu maatwerk. De hoeveelheid hete lucht wordt gereguleerd op basis van het aantal te drogen carrosserieën. Voorheen werd de hete lucht ongeacht het aantal koetswerken gelijkmatig verdeeld. Bij een pilotproject in de Volkswagen Bedrijfswagens-fabriek in Hannover werden de verwachte besparingen in de praktijk bevestigd. Nu wordt het nieuwe proces in alle Volkswagen-fabrieken wereldwijd ingevoerd.
Naast de nieuwe lakdroogtechniek neemt Volkswagen nog meer maatregelen om het gebruik van energie te verminderen. De fabriek in Hannover noteerde in 2014 het laagste energieverbruik in tien jaar, bij een gestegen productievolume.
ThinkBlue. Factory staat voor ambitieuze milieudoelstellingen én concrete acties om deze te verwezenlijken. De doelstellingen zijn helder: Volkswagen streeft ernaar om uiterlijk in 2018 het energie- en waterverbruik in haar fabrieken met 25 procent te hebben teruggebracht. Bovendien dient ook de hoeveelheid afval, de CO2-uitstoot en het gebruik van oplosmiddelen met hetzelfde percentage te verminderen. Om dat te bereiken, worden tot 2018 zo’n vijfduizend concrete maatregelen doorgevoerd. Tot nu toe zijn meer dan 2.700 milieusparende projecten met succes afgerond.
Kwart minder energieverbruik in VW-fabrieken
In het kader van “Think Blue. Factory” streeft Volkswagen milieudoelstellingen na. Een andere manier om zojuist gelakte carrosserieën te drogen is daarbij een nieuwe stap. Door het nieuwe proces in alle Volkswagen-fabrieken in te voeren, wordt jaarlijks veertienduizend mWh energie bespaard. Dat is het jaarlijkse energieverbruik van zo’n 830 huishoudens.
Dit is zeker een zeer goede zaak.De natuur kan er wel bij varen en het is weeral eens bewezen dat het dikwijls anders kan.Goede punten voor V.W.