Volkswagen verzet bakens en brengt meer phev’s en ev’s

De Volkswagen Groep gaat zich onverwacht concentreren op de ontwikkeling van hybride, plug-in hybride en elektrische modellen. Vrijwel alle door Volkswagen en Audi verkochte modellen zullen in de nabije toekomst één of andere vorm van elektrificatie hebben.

Volgens bronnen die een reeks van interviews bijwoonden, zou VW daarbij weleens conventionele benzine- en dieselvarianten kunnen gaan schrappen. Zelfs Bentley en Porsche zullen niet ontsnappen aan de toepassing van accupakketten. Bentley komt met een plug-in suv en Porsche met een elektrische 911, zoals duidelijk werd bij de onthulling van de spectaculair ogende Mission E concept car. Men heeft al een aantal modellen met enige vorm van elektrische aandrijving, zoals de e-Golf en de A3 e-tron maar het huidige aanbod heeft nog steeds beperkingen, zoals hogere kosten, beperkt bereik en slechtere prestaties.

Elke auto geëlektrificieerd

Ulrich Hackenberg, verantwoordelijk voor de ontwikkeling bij Audi, zei dat elke auto op de een of andere manier wordt geëlektrificeerd. Hoewel nieuwe normen voor uitstoot deze verschuiving in de hand werken, zullen volgens Hackenberg ook de consumenten de volgende generatie geëlektrificeerde auto’s aantrekkelijk vinden. Volgens hem zouden de producten die de merken Volkswagen en Audi nu ontwikkelen de problemen op dit vlak achter zich kunnen laten.

Snelladers

Maar Hackenberg en zijn Volkswagen-collega Henzi Jacob Neusser waarschuwden dat het opladen nog steeds een potentieel probleem is. Volkswagen dringt er bij Europese regeringen en die in de VS op aan om de publieke laadstations flink uit te breiden, speciaal de snelladers waaraan auto’s in een half uur tot tachtig procent kunnen worden opgeladen. De divisies van de groep ontwikkelen nu hybride en volelektrische aandrijvingen die kunnen worden geïntegreerd op bestaande platforms en samen met benzine- of dieselvarianten op dezelfde assemblagelijnen kunnen worden gebouwd. Daarmee wordt de productie simpeler en de kosten lager.

Tesla 

Net als Volkswagen zijn ook Daimler en BMW op zoek naar alternatieven en dat zal volgens Neusser voor Tesla nog een serieuze uitdaging gaan worden. "Tesla heeft deze markt een duw in de rug gegeven," aldus Neusser. "We worden erdoor gedwongen sneller te anticiperen." (HHemmes)  

Volkswagen verzet bakens en brengt meer phev’s en ev’s - Automobielmanagement.nl

Volkswagen verzet bakens en brengt meer phev’s en ev’s

De Volkswagen Groep gaat zich onverwacht concentreren op de ontwikkeling van hybride, plug-in hybride en elektrische modellen. Vrijwel alle door Volkswagen en Audi verkochte modellen zullen in de nabije toekomst één of andere vorm van elektrificatie hebben.

Volgens bronnen die een reeks van interviews bijwoonden, zou VW daarbij weleens conventionele benzine- en dieselvarianten kunnen gaan schrappen. Zelfs Bentley en Porsche zullen niet ontsnappen aan de toepassing van accupakketten. Bentley komt met een plug-in suv en Porsche met een elektrische 911, zoals duidelijk werd bij de onthulling van de spectaculair ogende Mission E concept car. Men heeft al een aantal modellen met enige vorm van elektrische aandrijving, zoals de e-Golf en de A3 e-tron maar het huidige aanbod heeft nog steeds beperkingen, zoals hogere kosten, beperkt bereik en slechtere prestaties.

Elke auto geëlektrificieerd

Ulrich Hackenberg, verantwoordelijk voor de ontwikkeling bij Audi, zei dat elke auto op de een of andere manier wordt geëlektrificeerd. Hoewel nieuwe normen voor uitstoot deze verschuiving in de hand werken, zullen volgens Hackenberg ook de consumenten de volgende generatie geëlektrificeerde auto’s aantrekkelijk vinden. Volgens hem zouden de producten die de merken Volkswagen en Audi nu ontwikkelen de problemen op dit vlak achter zich kunnen laten.

Snelladers

Maar Hackenberg en zijn Volkswagen-collega Henzi Jacob Neusser waarschuwden dat het opladen nog steeds een potentieel probleem is. Volkswagen dringt er bij Europese regeringen en die in de VS op aan om de publieke laadstations flink uit te breiden, speciaal de snelladers waaraan auto’s in een half uur tot tachtig procent kunnen worden opgeladen. De divisies van de groep ontwikkelen nu hybride en volelektrische aandrijvingen die kunnen worden geïntegreerd op bestaande platforms en samen met benzine- of dieselvarianten op dezelfde assemblagelijnen kunnen worden gebouwd. Daarmee wordt de productie simpeler en de kosten lager.

Tesla 

Net als Volkswagen zijn ook Daimler en BMW op zoek naar alternatieven en dat zal volgens Neusser voor Tesla nog een serieuze uitdaging gaan worden. "Tesla heeft deze markt een duw in de rug gegeven," aldus Neusser. "We worden erdoor gedwongen sneller te anticiperen." (HHemmes)