Horn leek grote moeite te hebben zijn eigen woede over het bedrog onder controle te houden. Hij zei dat hij slechts enkele dagen voordat Volkswagen op 3 september het bedrog formeel toegaf, ontdekte wat er aan de hand was. "Dit bedrijf moet potverdorie leren (‘bloody learn’) en moet dit proces gebruiken om zijn zaken voor elkaar te krijgen", zei hij in antwoord op een vraag over wat de organisatorische gevolgen zullen zijn.
Horn moest enkele malen verzoeken of de vraag herhaald kon worden omdat hij last had van het zoemen en klikken van de talloze camera’s en van de grote schare mensen achter hem. Hij hield vol dat het invoeren van de sjoemelsoftware was te wijten aan een handvol ingenieurs op het hoofdkantoor in Wolfsburg. "Voor zover ik begrepen heb, is dit geen ondernemingsbesluit." Maar hij gaf vervolgens ook toe dat de verklaring problematisch is. "Ik geef toe dat het moeilijk te geloven is. Ik heb daar persoonlijk ook problemen mee."
 

Lean NOx Trap

De belangrijkste onthulling in zijn verklaring kwam gedurende de vragen over het proces van het prepareren van de betrokken auto’s. Horn gaf de tot dusver duidelijkste bevestiging dat het bedrog startte omdat de onderscheidende emissieverlagende technologie van Volkswagen voor kleine diesels dus niet ging werken. Volkswagen kwam toen met een systeem, bekend als de LNT (Lean NOx Trap) dat was bedoeld om NOX-uitstoot te verlagen zonder gebruik te maken van ureum (AdBlue). De LNT  zou zijn toegepast op een klein half miljoen van de betrokken auto’s. Het repareren van deze auto’s in de recall zou veel langer duren, zei Horn, omdat ze niet alleen een software-update nodig hebben maar er moet ook een ureumtank worden geplaatst. "Voor die auto’s is alleen een software-update niet genoeg want als dat zou kunnen, hadden we dat natuurlijk al wel meteen gedaan."

Ook andere fabrikanten

De commissie verhoorde ook Chris Grundler, de directeur van transport en luchtkwaliteit van de Environmental Protection Agency (EPA), over de rol van zijn organisatie bij de ontdekking van de fraude. Grundler ontkende dat EPA nu het vertrouwen in de diesel in zijn algemeenheid heeft verloren ondanks het feit dan men het onderzoek uitbreidt naar andere autofabrikanten. "Ik verwacht geen wijdverspreide problemen", aldus Grundler. (bron: Financial Times)