Volgens Toyota heeft de dalende vraag naar dieseluitvoeringen niks te maken met de sjoemelaffaire bij Volkswagen. Al langer zien de Japanners de interesse in diesels afnemen. Het is daardoor niet langer lonend om verder te investeren in de ontwikkeling ervan. Toyota zal bepaalde modellen wel in dieseluitvoering blijven leveren maar zal de benodigde motoren deels gaan betrekken van partner BMW. Waar ‘passend’ zal Toyota wel diesels blijven gebruiken, bijvoorbeeld in trucks.  

De eigen r&d-kaarten zet Toyota op de middellange termijn in op hybride modellen en voor de lange termijn op waterstof. Dat de dalende vraag naar dieselmodellen de Japanse autofabrikant op het achterhoofd heeft doen krabben, is enerzijds logisch maar anderzijds toch ook wel opmerkelijk omdat het bedrijf onlangs een nabehandelingsysteem voor diesels onder de naam Di-Air introduceerde. Bij deze techniek worden kleine hoeveelheden diesel in de uitlaatgassen geïnjecteerd, waardoor stikstofoxide kan worden omgezet in onschadelijke stoffen. Onduidelijk is of Toyota dit nabehandelingsysteem definitief op de plank legt, of verkoopt aan samenwerkingspartner BMW.

De ontwikkeling van dieselmotoren begint gestaag duurder te worden omdat zij moeten voldoen aan alsmaar strenger wordende normen, met name op het gebied van NOX-emissie. De benodigde behandelingsinstallaties maken dieselauto’s kostbaar. Toch denken analisten dat dieselmodellen voor Europa op de korte termijn eigenlijk onmisbaar zijn. Enerzijds is dat omdat zij nog altijd goed zijn voor bijna de helft van de autoverkopen in onze marktregio en anderzijds omdat de uitstoot van CO2 bij diesels lager is dan bij vergelijkbare benzinemodellen. Europa kan zijn emissiedoelstellingen niet halen als de diesel in de ban gaat.

Rond 2050 wil Toyota zijn emissies met negentig procent hebben teruggebracht. Op het gebied van hybride modellen kondigde het Japanse concern onlangs de vierde generatie Prius aan. Daarnaast is de verkoop gestart van de Mirai. De Mirai is het eerste commercieel verkrijgbare model van Toyota dat waterstof gebruikt als brandstof, met als gevolg dat uit de uitlaat slechts water komt. De doelstelling van negentig procent emissiereductie betekent dat het Japanse merk over 35 jaar zo goed als volledig afscheid zal hebben genomen van de verbrandingsmotor. Landgenoot Honda heeft eveneens de waterstofauto omarmt. Nissan daarentegen ziet meer in elektrische modellen omdat de infrastructuur hiervoor geen grote investeringen meer vergt. (bron: autointernationaal.nl)