China bouwt auto met gedachtenbesturing (filmpje)

Een team aan de Nankai University in de Chinese stad Tianjin hebben een gedachtenbesturing ontwikkeld voor een auto. Volgens de onderzoekers is dit de eerste Chinese auto waarbij je enkel een goed stel hersenen nodig hebt om hem te kunnen besturen.

De Chinezen werkten twee jaar aan het project, onder supervisie van Professor Duan Feng. De auto is gebaseerd op een Haval H9 terreinwagen (van Chinese autofabrikant Great Wall Motors). De bestuurder zet een soort koptelefoon op zijn hoofd, waar 16 sensoren in zitten. Deze sensoren meten EEG-signalen van het brein en sturen deze draadloos door naar de boordcomputer.

Voordelen

In een reactie aan Reuters meldt Professor Feng dat doorontwikkeling van auto’s met hersenbesturing wel veel voordelen kent: "Auto’s (met en zonder bestuurder) en machines moeten de mens dienen. Het herkennen van de intenties van een mens betekent in ons project dat de auto beter wordt in het dienen van de mens."

Professor Feng legde ook uit dat het eerste idee achter het project was om gehandicapten te helpen om auto’s te besturen. "Er zijn twee startpunten bij dit project. De eerste is om een besturingsmethode zonder handen en voeten te ontwikkelen voor mensen met een lichamelijke beperking. De tweede is om een nieuwe en slimmere manier van rijden te geven aan gezonde mensen."

Van voor naar achter, van achter naar voor

Op dit moment is het enkel mogelijk voor de auto om voor- en achteruit te rijden en er zijn nog geen plannen om een auto met gedachtenbesturing in productie te nemen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

China bouwt auto met gedachtenbesturing (filmpje) - Automobielmanagement.nl

China bouwt auto met gedachtenbesturing (filmpje)

Een team aan de Nankai University in de Chinese stad Tianjin hebben een gedachtenbesturing ontwikkeld voor een auto. Volgens de onderzoekers is dit de eerste Chinese auto waarbij je enkel een goed stel hersenen nodig hebt om hem te kunnen besturen.

De Chinezen werkten twee jaar aan het project, onder supervisie van Professor Duan Feng. De auto is gebaseerd op een Haval H9 terreinwagen (van Chinese autofabrikant Great Wall Motors). De bestuurder zet een soort koptelefoon op zijn hoofd, waar 16 sensoren in zitten. Deze sensoren meten EEG-signalen van het brein en sturen deze draadloos door naar de boordcomputer.

Voordelen

In een reactie aan Reuters meldt Professor Feng dat doorontwikkeling van auto’s met hersenbesturing wel veel voordelen kent: "Auto’s (met en zonder bestuurder) en machines moeten de mens dienen. Het herkennen van de intenties van een mens betekent in ons project dat de auto beter wordt in het dienen van de mens."

Professor Feng legde ook uit dat het eerste idee achter het project was om gehandicapten te helpen om auto’s te besturen. "Er zijn twee startpunten bij dit project. De eerste is om een besturingsmethode zonder handen en voeten te ontwikkelen voor mensen met een lichamelijke beperking. De tweede is om een nieuwe en slimmere manier van rijden te geven aan gezonde mensen."

Van voor naar achter, van achter naar voor

Op dit moment is het enkel mogelijk voor de auto om voor- en achteruit te rijden en er zijn nog geen plannen om een auto met gedachtenbesturing in productie te nemen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding