Onderzoek: verdienen met stilstaande e-deelauto’s

Door de batterijen in elektrische deelauto’s samen te voegen tot één virtuele energiecentrale kunnen de verhuurbedrijven winst maken met handel in energie.

Met de virtuele energiecentrale kan duurzaam opgewekte energie veel efficiënter worden gebruikt en kunnen de verhuurders van de deelauto’s winst maken met energiehandel.  Dit is een van de resultaten van de binnenkort te verschijnen studie van professor Wolf Ketter en promovendus Micha Kahlen van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit).
Goedkoop opslaan

Een  probleem van duurzaam opgewekte energie is dat het traditionele elektriciteitsnet de door de omstandigheden sterk variërende aanvoer van wind- en zonne-energie niet goed kan verwerken qua opslag en distributie. Ketter en Kahlen bedachten hiervoor een oplossing: met slimme software voegen zij de batterijen van de stilstaande elektrische auto’s via laadpalen samen tot één virtuele elektriciteitscentrale. Zo’n ‘centrale’ slaat de relatief goedkope energie op die op dat moment  door windmolens en zonnepanelen wordt geproduceerd. Als er vervolgens momenten komen dat de vraag naar elektriciteit groot is, levert de virtuele centrale de opgeslagen energie terug aan het elektriciteitsnet, maar dan tegen een hogere prijs. Zie hier het verdienmodel.   

Succesvolle voorspellingen

De eerste uitdaging voor professor Ketter en onderzoeker Kahlen was een inschatting te maken van hoeveel elektrische huurauto’s er op elk moment kunnen worden verhuurd en hoeveel auto’s het verhuurbedrijf kan ‘toewijzen’ voor energieopslag in de virtuele centrale. De onderzoekers verzamelden en analyseerden gps-data van vijfhonderd deelauto’s van het deelautoproject Car2Go (Daimler) in de steden Stuttgart, San Diego en Amsterdam. Aan de hand van die gebruiksdata maakten ze een model waarmee het verhuurbedrijf real-time kan voorspellen hoeveel klanten ze binnen het komende kwartier voor hun auto’s kunnen verwachten.  Van die voorspeling is de nauwkeurigheid heel is belangrijk omdat een verhuurbedrijf zijn klanten niet wil teleurstellen en omzet uit verhuur misloopt. Aan de andere kant, als een auto eenmaal is toegewezen aan de virtuele centrale voor opslag, zou het alsnog verhuren van die auto contractbreuk met de elektriciteitsleverancier opleveren omdat die immers al op de extra beschikbare capaciteit rekent.  Maar, het voorspelmodel blijkt goed te werken, zo weet woordvoerder Ramses Singeling van  Rotterdam School of Management: "Aan de hand van het model zijn zesduizend voorspellingen gedaan. In maar zestien gevallen klopte het niet en moest de verhuurder nee verkopen."   

Winst uit groene piekstroom

Volgens Kahlen en Ketter toont hun onderzoek aan dat verhuurders met een virtuele elektriciteitscentrale op dit moment al een winststijging van zeven procent kunnen verwachten.  Het grootste deel van die winst komt nu nog uit het goedkoop inkopen van elektriciteit op piekmomenten dus op de momenten dat veel zonne- en windenergie wordt aangeboden. Het verkopen van die stroom is op dit moment nog maar op een paar momenten van de dag winstgevend, bijvoorbeeld rond vier uur ’s middags, als de vraag naar elektriciteit hoog is. Maar omdat de prijs van batterijen voor elektrische auto’s de komende jaren alleen maar zal dalen, verwachten de onderzoekers dat de extra winst die verhuurbedrijven met virtuele energiecentrales kunnen maken, zal stijgen tot  twaalf procent in 2022. Rond die tijd zullen namelijk zo veel mensen een elektrische auto hebben dat virtuele centrales vaker dan nu tijdens vraagpieken hun groene stroom kunnen gaan leveren aan het stroomnet. Vervuilende centrales die normaal op die momenten moeten worden opgestart, kunnen dan sluiten, zo voorspellen de onderzoekers.

Volgens woordvoerder Singeling is niet eerder bewezen dat een dergelijk systeem inderdaad zou kunnen werken. "Dit is het bijzondere aan dit onderzoek. Het blijkt deze resultaten kunnen worden gerealiseerd en dat het voorspelmodel werkt. Verder kun je in z’n algemeenheid zeggen dat een grote vloot beter is dan een kleine en dat het hebben van een centrale fleet manager cruciaal is."  

Zie ook:  De toekomst van waterstof door professor Ad van Wijk (TU Delft)  

 

Onderzoek: verdienen met stilstaande e-deelauto’s - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: verdienen met stilstaande e-deelauto’s

Door de batterijen in elektrische deelauto’s samen te voegen tot één virtuele energiecentrale kunnen de verhuurbedrijven winst maken met handel in energie.

Met de virtuele energiecentrale kan duurzaam opgewekte energie veel efficiënter worden gebruikt en kunnen de verhuurders van de deelauto’s winst maken met energiehandel.  Dit is een van de resultaten van de binnenkort te verschijnen studie van professor Wolf Ketter en promovendus Micha Kahlen van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit).
Goedkoop opslaan

Een  probleem van duurzaam opgewekte energie is dat het traditionele elektriciteitsnet de door de omstandigheden sterk variërende aanvoer van wind- en zonne-energie niet goed kan verwerken qua opslag en distributie. Ketter en Kahlen bedachten hiervoor een oplossing: met slimme software voegen zij de batterijen van de stilstaande elektrische auto’s via laadpalen samen tot één virtuele elektriciteitscentrale. Zo’n ‘centrale’ slaat de relatief goedkope energie op die op dat moment  door windmolens en zonnepanelen wordt geproduceerd. Als er vervolgens momenten komen dat de vraag naar elektriciteit groot is, levert de virtuele centrale de opgeslagen energie terug aan het elektriciteitsnet, maar dan tegen een hogere prijs. Zie hier het verdienmodel.   

Succesvolle voorspellingen

De eerste uitdaging voor professor Ketter en onderzoeker Kahlen was een inschatting te maken van hoeveel elektrische huurauto’s er op elk moment kunnen worden verhuurd en hoeveel auto’s het verhuurbedrijf kan ‘toewijzen’ voor energieopslag in de virtuele centrale. De onderzoekers verzamelden en analyseerden gps-data van vijfhonderd deelauto’s van het deelautoproject Car2Go (Daimler) in de steden Stuttgart, San Diego en Amsterdam. Aan de hand van die gebruiksdata maakten ze een model waarmee het verhuurbedrijf real-time kan voorspellen hoeveel klanten ze binnen het komende kwartier voor hun auto’s kunnen verwachten.  Van die voorspeling is de nauwkeurigheid heel is belangrijk omdat een verhuurbedrijf zijn klanten niet wil teleurstellen en omzet uit verhuur misloopt. Aan de andere kant, als een auto eenmaal is toegewezen aan de virtuele centrale voor opslag, zou het alsnog verhuren van die auto contractbreuk met de elektriciteitsleverancier opleveren omdat die immers al op de extra beschikbare capaciteit rekent.  Maar, het voorspelmodel blijkt goed te werken, zo weet woordvoerder Ramses Singeling van  Rotterdam School of Management: "Aan de hand van het model zijn zesduizend voorspellingen gedaan. In maar zestien gevallen klopte het niet en moest de verhuurder nee verkopen."   

Winst uit groene piekstroom

Volgens Kahlen en Ketter toont hun onderzoek aan dat verhuurders met een virtuele elektriciteitscentrale op dit moment al een winststijging van zeven procent kunnen verwachten.  Het grootste deel van die winst komt nu nog uit het goedkoop inkopen van elektriciteit op piekmomenten dus op de momenten dat veel zonne- en windenergie wordt aangeboden. Het verkopen van die stroom is op dit moment nog maar op een paar momenten van de dag winstgevend, bijvoorbeeld rond vier uur ’s middags, als de vraag naar elektriciteit hoog is. Maar omdat de prijs van batterijen voor elektrische auto’s de komende jaren alleen maar zal dalen, verwachten de onderzoekers dat de extra winst die verhuurbedrijven met virtuele energiecentrales kunnen maken, zal stijgen tot  twaalf procent in 2022. Rond die tijd zullen namelijk zo veel mensen een elektrische auto hebben dat virtuele centrales vaker dan nu tijdens vraagpieken hun groene stroom kunnen gaan leveren aan het stroomnet. Vervuilende centrales die normaal op die momenten moeten worden opgestart, kunnen dan sluiten, zo voorspellen de onderzoekers.

Volgens woordvoerder Singeling is niet eerder bewezen dat een dergelijk systeem inderdaad zou kunnen werken. "Dit is het bijzondere aan dit onderzoek. Het blijkt deze resultaten kunnen worden gerealiseerd en dat het voorspelmodel werkt. Verder kun je in z’n algemeenheid zeggen dat een grote vloot beter is dan een kleine en dat het hebben van een centrale fleet manager cruciaal is."  

Zie ook:  De toekomst van waterstof door professor Ad van Wijk (TU Delft)