Volgens de Singaporese overheid is Singapore in de toekomst een ‘car-lite society’, zo meldt de RVO die kansen ziet voor Nederlandse ondernemingen. "Vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn in Singapore. In elke fase kunnen Nederlandse bedrijven hun oplossing aanbieden en onderzoeksinstituten een samenwerking zoeken met Singaporese universiteiten en bedrijven", aldus de RVO. Singapore kondigde al in november 2014 aan het autobezit te willen terugdringen. Ter illustratie: twaalf procent van het landoppervlak van Singapore is gereserveerd voor wegen en parkeerplaatsen. Veel hoger dan in de Randstad van Nederland, waar het vier procent is.

Mobility-as-service
Tijdens de Future Mobility Symposium van afgelopen november 2015 blijkt dat een grote rol voor zelfrijdende voertuigen is voorzien. Singaporese beleidsmakers zien vooral de mogelijkheden voor autonoom vervoer als ‘mobility-as-service’. Autonoom vervoer wordt een aanvulling op het openbaar vervoer, een ‘first & last mile’-oplossing.

Dat het de Singaporese overheid ernst is, blijkt wel uit de vorming van ‘Committee on Autonomous Road Transport for Singapore’ gevormd door het ministerie van Transport. Deze groep van zeventien beleidsmakers en onderzoekers hebben twee jaar de tijd gekregen om de technologische roadmap, de benodigde wet en regelgeving en voorwaarden voor veiligheid te formuleren. Verschillende onderzoeksgroepen doen onderzoek naar zelfrijdende voertuigen – met name door onderzoek in robotica, human-machine interaction, data collectie met sensoren en data analyse, simulaties en ook cybersecurity. Lees hier het artikel gepubliceerd door de RVO. (bron: Trendsinautoleasing.nl)