AA met ANWB in joint venture voor connected car services

De Britse AA heeft een joint venture gesloten om services voor connected cars te ontwikkelen. De Nederlandse ANWB is ook partij. De services moeten het de pechhulpdiensten bijvoorbeeld mogelijk maken van afstand pechgevallen te identificeren, voordat ze plaatsvinden.

anwb e-caddy

Dit meldt de Financial Times. De AA maakte de lancering van Intelematics Europe bekend, een onderneming die eigendom is van de AA, van de Nederlandse ANWB,  van Intelematics en voor een klein deel van de Oostenrijkse OAMTC. Intelematics is de marktleider in connected car services in Australië en in Californië.
De overeenkomst betekent dat de AA nu over software beschikt dat het mogelijk maakt diverse diensten aan zijn leden aan te bieden. Dat kan variëren van de constatering dat de accu (bijna) kapot is tot het aanbevelen van nabij gelegen hotels, benzinestations of onafhankelijke garages.  Deze toepassingen worden geleverd via een dongel in de obd-poort van de auto. Deze connected car services, die mogelijk zijn geworden door de toepassing van telematica-apparatuur in de auto die data kan zenden en ontvangen, worden gezien als belangrijke inkomstenbronnen voor de toekomst voor de auto-industrie, verzekeraars en telecombedrijven. Maar ook voor pechhulpdiensten.
Er is zakelijk gezien veel belangstelling voor het potentieel van auto’s die informatie kunnen over bijvoorbbeeld locatie, snelheid, brandstofvoorraad en de heersende condities en omstandigheden.  Bob Mackenzie, de voorzitter van de AA, zei dat deze nieuwe overeenkomst over connected cars  zijn bedrijf naar het volgende niveau brengt op het gebied van digitale mogelijkheden. "Over twee jaar zullen we het bedrijf, dat zo ongeveer tien jaar op iedereen achterliep, op technologisch gebied hebben veranderd in een bedrijf dat net zo goed is of beter dan de rest."
Mackenzie en twee van zijn collega’s deden in juni 2014 een management buy-in gevolgd door een beursnotering in Londen. De nieuwe eigenaren beloofden te zullen investeren in de 110 jaar oude onderneming en die op het niveau van de 21e eeuw te brengen nadat het een decennium lang in eigendom was van particuliere investeerders.  De AA heeft 13,2 miljoen leden, zakelijk en privé.
Men is van plan services te brengen die speciaal bedoeld zijn voor jonge mensen, zoals ‘fuel splitting’, die het inzittenden mogelijk maakt heel eenvoudig de kosten van de brandstof tussen de passagiers te verdelen.  Men wil ook op het gebruik aangepaste verzekeringen aanbieden, door automobilisten in te schalen op basis van actuele gebruiksdata.
De AA is onderdeel van ARC Europe, de grootste aanbieder van pechhulp in Europa met netwerken in veertig landen. Het bedrijf wil de zaken die men op het gebied van connected cars ontwikkelt, kunnen verkopen als plug-and-play-systemen voor de andere leden van de ARC en ook aan autofabrikanten.  De  AA, Intelematics and Nederlandse ANWB bezitten elk ongeveer een derde deel van de joint venture.  De Oostenrijkse OAMTC heeft nog een klein aandeel. (bron: Financial Times)  

AA met ANWB in joint venture voor connected car services - Automobielmanagement.nl

AA met ANWB in joint venture voor connected car services

De Britse AA heeft een joint venture gesloten om services voor connected cars te ontwikkelen. De Nederlandse ANWB is ook partij. De services moeten het de pechhulpdiensten bijvoorbeeld mogelijk maken van afstand pechgevallen te identificeren, voordat ze plaatsvinden.

anwb e-caddy

Dit meldt de Financial Times. De AA maakte de lancering van Intelematics Europe bekend, een onderneming die eigendom is van de AA, van de Nederlandse ANWB,  van Intelematics en voor een klein deel van de Oostenrijkse OAMTC. Intelematics is de marktleider in connected car services in Australië en in Californië.
De overeenkomst betekent dat de AA nu over software beschikt dat het mogelijk maakt diverse diensten aan zijn leden aan te bieden. Dat kan variëren van de constatering dat de accu (bijna) kapot is tot het aanbevelen van nabij gelegen hotels, benzinestations of onafhankelijke garages.  Deze toepassingen worden geleverd via een dongel in de obd-poort van de auto. Deze connected car services, die mogelijk zijn geworden door de toepassing van telematica-apparatuur in de auto die data kan zenden en ontvangen, worden gezien als belangrijke inkomstenbronnen voor de toekomst voor de auto-industrie, verzekeraars en telecombedrijven. Maar ook voor pechhulpdiensten.
Er is zakelijk gezien veel belangstelling voor het potentieel van auto’s die informatie kunnen over bijvoorbbeeld locatie, snelheid, brandstofvoorraad en de heersende condities en omstandigheden.  Bob Mackenzie, de voorzitter van de AA, zei dat deze nieuwe overeenkomst over connected cars  zijn bedrijf naar het volgende niveau brengt op het gebied van digitale mogelijkheden. "Over twee jaar zullen we het bedrijf, dat zo ongeveer tien jaar op iedereen achterliep, op technologisch gebied hebben veranderd in een bedrijf dat net zo goed is of beter dan de rest."
Mackenzie en twee van zijn collega’s deden in juni 2014 een management buy-in gevolgd door een beursnotering in Londen. De nieuwe eigenaren beloofden te zullen investeren in de 110 jaar oude onderneming en die op het niveau van de 21e eeuw te brengen nadat het een decennium lang in eigendom was van particuliere investeerders.  De AA heeft 13,2 miljoen leden, zakelijk en privé.
Men is van plan services te brengen die speciaal bedoeld zijn voor jonge mensen, zoals ‘fuel splitting’, die het inzittenden mogelijk maakt heel eenvoudig de kosten van de brandstof tussen de passagiers te verdelen.  Men wil ook op het gebruik aangepaste verzekeringen aanbieden, door automobilisten in te schalen op basis van actuele gebruiksdata.
De AA is onderdeel van ARC Europe, de grootste aanbieder van pechhulp in Europa met netwerken in veertig landen. Het bedrijf wil de zaken die men op het gebied van connected cars ontwikkelt, kunnen verkopen als plug-and-play-systemen voor de andere leden van de ARC en ook aan autofabrikanten.  De  AA, Intelematics and Nederlandse ANWB bezitten elk ongeveer een derde deel van de joint venture.  De Oostenrijkse OAMTC heeft nog een klein aandeel. (bron: Financial Times)