Alle belangrijke autofabrikanten op Consumer Electronics Show

Dankzij de toenemende toepassing van elektronica in auto’s speelt de Amerikaanse Consumer Electronics Show (CES) een steeds belangrijkere rol voor de presentaties van nieuws van de autofabrikanten.

Op de enorme tentoonstelling waar alleen al de honderd exposanten op het gebied van automotive electronics  een oppervlakte beslaan van negentien duizend vierkante meter, zijn dit jaar negen grote autofabrikanten vertegenwoordigd: Audi, BMW, Chrysler, GM, Ford, Hyundai,/Kia, Mercedes, Toyota en Volkswagen.


Ford

Op de openingsavond beet Ford-ceo Mark Fields het spits af. Er waren speculaties dat er een aankondiging zou komen over een samenwerking met Google voor een zelfrijdende auto maar Fields repte daarover met geen woord. "Wij zijn volledig aan heroverwegen hoe we te werk moeten gaan, met één voet in het heden en één voet in de toekomst," zei Fields aan het begin van de toespraak, waarin hij bevestigde dat Ford van plan is om vierenhalf miljard dollar te investeren in elektrische voertuigtechnologie om in 2020 dertien ev-modellen op de markt te brengen."

Een belangrijke aankondiging was dat Ford zijn testvloot zelfrijdende auto’s verdrievoudigt tot dertig voertuigen, die op verschillende testlocaties in de VS worden ingezet. Verder wordt ingezet op technologie voor onder meer het autodelen en zal Ford samen met Amazon in zijn modellen Alexa gaan toepassen. Met deze in de cloud opgeslagen voice-assistent kunnen bestuurders niet alleen hun garagedeur laten openen, maar ook allerlei apparaten in huis bedienen, zoals de thermostaat en de wasmachine, met een gesproken opdracht vanuit de auto.

 

Volkswagen

 

Later volgde Volkswagen met de onthulling van de Budd-e  Concept, de langverwachte moderne versie van de microbus. Het is het eerste model dat gebouwd zal worden op het nieuwe Modular Electric Platform (MEB), dat is ontwikkeld voor plug-in hybrides. Volkswagen zegt dat de microbus met een 101 kWh accu een elektrische reikwijdte zal hebben van zo’n 375 kilometer. De Budd-e wordt een integraal onderdeel van het internet en zal smart home en smart car met elkaar verbinden. Verder krijgt de bus bewegingscontrole voor de bediening van verschillende functies in en aan de auto. Het design grijpt niet alleen terug naar de iconische VW-bus, maar geeft ook een kijkje op het ontwerp van toekomstige modellen.

 

Nieuw stuurwiel

De microbus is voorzien van tal van innovaties, waaronder een e-Mirror, digitale buitenspiegels. Het beeld komt uit twee externe camera’s, die worden geprojecteerd in multifunctionele displays. Die bij stilstand kunnen worden gebruikt door bestuurder en passagier om de elektrische portieren te openen en te sluiten. Het scherm aan de bestuurderszijde is 7,9 inch groot, dat aan de passagierskant 5,9 inch. Verder heeft de Budd-e een waaronder nieuw 3.0-stuurwiel zonder bedieningsknoppen. Met een druk op de gladde oppervlakken kunnen individuele functies worden geactiveerd. Hopelijk is er een voorziening die foutieve bediening tegengaat als de bestuurder in een spannend moment hard in het stuur knijpt.

 

Handbeweging

BMW kondigde vorige week al aan naar de CES te komen met de VIsion Car, een concept met een verder ontwikkeld systeem voor bewegingscontrole. Gesture control wordt al aangeboden in de nieuwe 7-Serie. Het touch screen kan met een handbeweging worden bediend. Vorig jaar demonstreerde BMW al dat de telefoon via het scherm kon worden bediend door ernaar te wijzen met een vinger, om een gesprek te accepteren, of een wuifbeweging met de hand om dit af te wijzen. Het systeem is doorontwikkeld en beleeft als AirTouch zijn wereld première in de BMW iVision Future Interaction, die op de CES werd onthuld. De concept car is gebaseerd op de i8 en uitgerust met veel meer nieuwe technologie op het gebied van connectiviteit, zoals een intelligente Open Mobility Cloud verbinding en de Mobility Mirror, een spiegel en display in één.

 

Faraday

Een nieuwe naam in autoland is Faraday Future, een door de Chinese miljardair Jia Yueting gefinancierd start-up bedrijf voor elektrische auto’s. Anderhalf jaar geleden werd de komst aangekondigd, samen met het plan om een assemblagefabriek op te zetten in Las Vegas, waar in 2018 de eerste auto van de band zou moeten rollen. Op de CES toonde Faraday de FF Zero1, die door zijn ontwerper Richard Kim wordt betiteld als een concept voor  een reeks auto’s.

 

Dit jaar viert Delphi Automotive, vroeger nog een divisie van GM, dat het twintig jaar geleden de eerste concept car naar de CES bracht. In de Delphi Concept waren ideeen verwerkt, zoals een systeem ter vermijding van aanrijdingen, voor- en zijsensoren, keyless entry, inbraak sensoren, anti-carjacking, integratie smartphone en OnStar, die intussen allemaal realiteit zijn.

Hartverwarmend was de presentatie van Tristan Evarts, een jongeman die twee jaar geleden was afgestudeerd aan de middelbare school en niet verder wilde leren om zijn droom te kunnen verwezenlijken: iets doen aan afgeleid rijden (distracted driving). Hij startte zijn bedrijf Smart Wheel om een slim stuurwiel te ontwikkelen en te verkopen. Het is een apparaat dat over het stuur heen gaat en dat in de bewoordingen van Tristan "waarschuwt als de bestuurder iets stoms doet zoals sms’en of een hamburger eten tijdens het rijden." (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Alle belangrijke autofabrikanten op Consumer Electronics Show - Automobielmanagement.nl

Alle belangrijke autofabrikanten op Consumer Electronics Show

Dankzij de toenemende toepassing van elektronica in auto’s speelt de Amerikaanse Consumer Electronics Show (CES) een steeds belangrijkere rol voor de presentaties van nieuws van de autofabrikanten.

Op de enorme tentoonstelling waar alleen al de honderd exposanten op het gebied van automotive electronics  een oppervlakte beslaan van negentien duizend vierkante meter, zijn dit jaar negen grote autofabrikanten vertegenwoordigd: Audi, BMW, Chrysler, GM, Ford, Hyundai,/Kia, Mercedes, Toyota en Volkswagen.


Ford

Op de openingsavond beet Ford-ceo Mark Fields het spits af. Er waren speculaties dat er een aankondiging zou komen over een samenwerking met Google voor een zelfrijdende auto maar Fields repte daarover met geen woord. "Wij zijn volledig aan heroverwegen hoe we te werk moeten gaan, met één voet in het heden en één voet in de toekomst," zei Fields aan het begin van de toespraak, waarin hij bevestigde dat Ford van plan is om vierenhalf miljard dollar te investeren in elektrische voertuigtechnologie om in 2020 dertien ev-modellen op de markt te brengen."

Een belangrijke aankondiging was dat Ford zijn testvloot zelfrijdende auto’s verdrievoudigt tot dertig voertuigen, die op verschillende testlocaties in de VS worden ingezet. Verder wordt ingezet op technologie voor onder meer het autodelen en zal Ford samen met Amazon in zijn modellen Alexa gaan toepassen. Met deze in de cloud opgeslagen voice-assistent kunnen bestuurders niet alleen hun garagedeur laten openen, maar ook allerlei apparaten in huis bedienen, zoals de thermostaat en de wasmachine, met een gesproken opdracht vanuit de auto.

 

Volkswagen

 

Later volgde Volkswagen met de onthulling van de Budd-e  Concept, de langverwachte moderne versie van de microbus. Het is het eerste model dat gebouwd zal worden op het nieuwe Modular Electric Platform (MEB), dat is ontwikkeld voor plug-in hybrides. Volkswagen zegt dat de microbus met een 101 kWh accu een elektrische reikwijdte zal hebben van zo’n 375 kilometer. De Budd-e wordt een integraal onderdeel van het internet en zal smart home en smart car met elkaar verbinden. Verder krijgt de bus bewegingscontrole voor de bediening van verschillende functies in en aan de auto. Het design grijpt niet alleen terug naar de iconische VW-bus, maar geeft ook een kijkje op het ontwerp van toekomstige modellen.

 

Nieuw stuurwiel

De microbus is voorzien van tal van innovaties, waaronder een e-Mirror, digitale buitenspiegels. Het beeld komt uit twee externe camera’s, die worden geprojecteerd in multifunctionele displays. Die bij stilstand kunnen worden gebruikt door bestuurder en passagier om de elektrische portieren te openen en te sluiten. Het scherm aan de bestuurderszijde is 7,9 inch groot, dat aan de passagierskant 5,9 inch. Verder heeft de Budd-e een waaronder nieuw 3.0-stuurwiel zonder bedieningsknoppen. Met een druk op de gladde oppervlakken kunnen individuele functies worden geactiveerd. Hopelijk is er een voorziening die foutieve bediening tegengaat als de bestuurder in een spannend moment hard in het stuur knijpt.

 

Handbeweging

BMW kondigde vorige week al aan naar de CES te komen met de VIsion Car, een concept met een verder ontwikkeld systeem voor bewegingscontrole. Gesture control wordt al aangeboden in de nieuwe 7-Serie. Het touch screen kan met een handbeweging worden bediend. Vorig jaar demonstreerde BMW al dat de telefoon via het scherm kon worden bediend door ernaar te wijzen met een vinger, om een gesprek te accepteren, of een wuifbeweging met de hand om dit af te wijzen. Het systeem is doorontwikkeld en beleeft als AirTouch zijn wereld première in de BMW iVision Future Interaction, die op de CES werd onthuld. De concept car is gebaseerd op de i8 en uitgerust met veel meer nieuwe technologie op het gebied van connectiviteit, zoals een intelligente Open Mobility Cloud verbinding en de Mobility Mirror, een spiegel en display in één.

 

Faraday

Een nieuwe naam in autoland is Faraday Future, een door de Chinese miljardair Jia Yueting gefinancierd start-up bedrijf voor elektrische auto’s. Anderhalf jaar geleden werd de komst aangekondigd, samen met het plan om een assemblagefabriek op te zetten in Las Vegas, waar in 2018 de eerste auto van de band zou moeten rollen. Op de CES toonde Faraday de FF Zero1, die door zijn ontwerper Richard Kim wordt betiteld als een concept voor  een reeks auto’s.

 

Dit jaar viert Delphi Automotive, vroeger nog een divisie van GM, dat het twintig jaar geleden de eerste concept car naar de CES bracht. In de Delphi Concept waren ideeen verwerkt, zoals een systeem ter vermijding van aanrijdingen, voor- en zijsensoren, keyless entry, inbraak sensoren, anti-carjacking, integratie smartphone en OnStar, die intussen allemaal realiteit zijn.

Hartverwarmend was de presentatie van Tristan Evarts, een jongeman die twee jaar geleden was afgestudeerd aan de middelbare school en niet verder wilde leren om zijn droom te kunnen verwezenlijken: iets doen aan afgeleid rijden (distracted driving). Hij startte zijn bedrijf Smart Wheel om een slim stuurwiel te ontwikkelen en te verkopen. Het is een apparaat dat over het stuur heen gaat en dat in de bewoordingen van Tristan "waarschuwt als de bestuurder iets stoms doet zoals sms’en of een hamburger eten tijdens het rijden." (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding