Felle strijd om leiding zelfrijdende auto’s op CES

De kleinere en traditionele autofabrikanten mogen zich zorgen gaan maken over hoe zij de ontwikkelingen op het gebied van autonoom kunnen bijhouden. Qua aantal patenten is Toyota de koploper.

De neuzen van de grote fabrikanten staan wel in dezelfde richting, maar waar blijven de kleinere? Hoe zit het met Honda, Mitsubishi, Suzuki of met de Franse merken? Thomson Reuters deed onderzoek naar patenten voor technologie voor autonoom rijden en meldt dat Toyota de leider is met het grootste aantal patenten. De Japanners hebben er viertienhonderd, meer dan twee keer zoveel als enig ander bedrijf. Toyota wordt gevolgd door Robert Bosch, het Japanse Denso, Hyundai/Kia en GM. Het technologiebedrijf met de meeste patenten voor autonoom rijden is Google (nr.26 op de lijst). Nu moet daarbij wel worden aangetekend dat het registreren van een patent zo’n achttien maanden duurt, dus de werkelijke stand van zaken kan snel anders worden.

 

Zelfrijdende Soul
Maar Daimler, BMW en Ford en Toyota hebben al testvoertuigen op de weg. Mercedes heeft zelfs al geruime tijd een zelfrijdende truck. En donderdag lanceerde Kia op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de zelfrijdende Soul. Kia verwacht in 2020 een semi-autonoom rijdend model te introduceren en in 2030 een volledig zelfrijdende auto, die ook zonder bestuurder de weg op kan. Kia test al een aantal semi-autonome prototypes die zijn voorzien van het Drive Wise-systeem. De Koreanen kregen toestemming van de staat Nevada (waarin de stad Las Vegas ligt) voor het rijden op de openbare weg. Op de CES in Las Vegas zijn heel wat nieuwe of verbeterde technologieën te zien, die in auto’s worden toegepast en uiteindelijk gecombineerd moeten worden om tot de volledig autonoom rijdende auto te komen. Zo laat Audi op de CES het doorontwikkelde systeem zien, dat het mogelijk maakt dat auto’s in files geheel zelfstandig rijden.

 

Gesture control

Een andere ontwikkeling is het zogenaamde ‘gesture control’, iets wat BMW al toepast op de 7-Serie, en AirTouch, de doorontwikkelde variant die men onthulde in de iVision Future Interaction Concept. Volkswagen showt zo’n wuifsysteem nu op de Budd-e Microbus Concept. Volkswagen komt overigens als één van de eerste merken met dit systeem in een productieauto in de compacte klasse. Op de CES onthulden de Duitsers de E-Golf Touch waarvan we al een voorproefje kregen op de IAA met de Golf R Touch concept car. Daarnaast introduceert VW een groot aantal elektronische innovaties, die binnenkort in productiewagens zullen worden toegepast.

Deze ontwikkelingen illustreren hoe auto’s op dit moment enorme transformaties ondergaan via elektronica. Nieuwe innovaties controle rijden functies, laat driver assistance functies om sneller te reageren, en het verhogen van connectiviteit door het brengen van het internet in de auto. Andere technologieën zullen instrumenten, displays en bedieningsorganen veranderen waardoor een nieuw niveau van functionaliteit ontstaat.

 

Toch weer dieselprobleem

Overigens zei Herbert Diess, ceo van het merk Volkswagen, gisteren op de CES dat zijn bedrijf zich concentreert op het oplossen van het dieselprobleem in de Verenigde Staten  en niet op de kosten ervan. De claim van de milieubeschermingsautoriteit EPA, die afgelopen maandag werd neergelegd, kan Volkswagen tientallen miljarden dollars aan boetes gaan opleveren. Sommigen spreken zelfs van negentig miljard dollar.

Overheidsfunctionarissen zeggen gefrustreerd te zijn door het trage proces van het vinden van een oplossing maar Diess zei tegen verslaggevers die aanwezig waren bij de vooronthulling van de Buzz-e: "Ik verzeker u dat wij alles doen wat wij kunnen om de dingen recht te zetten."  Hij voegde eraan toe dat hij ervan overtuigd is dat VW in de komende weken en maanden goedkeuring zal krijgen voor de aangeboden oplossing. (HHemmes)

 

Felle strijd om leiding zelfrijdende auto’s op CES - Automobielmanagement.nl

Felle strijd om leiding zelfrijdende auto’s op CES

De kleinere en traditionele autofabrikanten mogen zich zorgen gaan maken over hoe zij de ontwikkelingen op het gebied van autonoom kunnen bijhouden. Qua aantal patenten is Toyota de koploper.

De neuzen van de grote fabrikanten staan wel in dezelfde richting, maar waar blijven de kleinere? Hoe zit het met Honda, Mitsubishi, Suzuki of met de Franse merken? Thomson Reuters deed onderzoek naar patenten voor technologie voor autonoom rijden en meldt dat Toyota de leider is met het grootste aantal patenten. De Japanners hebben er viertienhonderd, meer dan twee keer zoveel als enig ander bedrijf. Toyota wordt gevolgd door Robert Bosch, het Japanse Denso, Hyundai/Kia en GM. Het technologiebedrijf met de meeste patenten voor autonoom rijden is Google (nr.26 op de lijst). Nu moet daarbij wel worden aangetekend dat het registreren van een patent zo’n achttien maanden duurt, dus de werkelijke stand van zaken kan snel anders worden.

 

Zelfrijdende Soul
Maar Daimler, BMW en Ford en Toyota hebben al testvoertuigen op de weg. Mercedes heeft zelfs al geruime tijd een zelfrijdende truck. En donderdag lanceerde Kia op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de zelfrijdende Soul. Kia verwacht in 2020 een semi-autonoom rijdend model te introduceren en in 2030 een volledig zelfrijdende auto, die ook zonder bestuurder de weg op kan. Kia test al een aantal semi-autonome prototypes die zijn voorzien van het Drive Wise-systeem. De Koreanen kregen toestemming van de staat Nevada (waarin de stad Las Vegas ligt) voor het rijden op de openbare weg. Op de CES in Las Vegas zijn heel wat nieuwe of verbeterde technologieën te zien, die in auto’s worden toegepast en uiteindelijk gecombineerd moeten worden om tot de volledig autonoom rijdende auto te komen. Zo laat Audi op de CES het doorontwikkelde systeem zien, dat het mogelijk maakt dat auto’s in files geheel zelfstandig rijden.

 

Gesture control

Een andere ontwikkeling is het zogenaamde ‘gesture control’, iets wat BMW al toepast op de 7-Serie, en AirTouch, de doorontwikkelde variant die men onthulde in de iVision Future Interaction Concept. Volkswagen showt zo’n wuifsysteem nu op de Budd-e Microbus Concept. Volkswagen komt overigens als één van de eerste merken met dit systeem in een productieauto in de compacte klasse. Op de CES onthulden de Duitsers de E-Golf Touch waarvan we al een voorproefje kregen op de IAA met de Golf R Touch concept car. Daarnaast introduceert VW een groot aantal elektronische innovaties, die binnenkort in productiewagens zullen worden toegepast.

Deze ontwikkelingen illustreren hoe auto’s op dit moment enorme transformaties ondergaan via elektronica. Nieuwe innovaties controle rijden functies, laat driver assistance functies om sneller te reageren, en het verhogen van connectiviteit door het brengen van het internet in de auto. Andere technologieën zullen instrumenten, displays en bedieningsorganen veranderen waardoor een nieuw niveau van functionaliteit ontstaat.

 

Toch weer dieselprobleem

Overigens zei Herbert Diess, ceo van het merk Volkswagen, gisteren op de CES dat zijn bedrijf zich concentreert op het oplossen van het dieselprobleem in de Verenigde Staten  en niet op de kosten ervan. De claim van de milieubeschermingsautoriteit EPA, die afgelopen maandag werd neergelegd, kan Volkswagen tientallen miljarden dollars aan boetes gaan opleveren. Sommigen spreken zelfs van negentig miljard dollar.

Overheidsfunctionarissen zeggen gefrustreerd te zijn door het trage proces van het vinden van een oplossing maar Diess zei tegen verslaggevers die aanwezig waren bij de vooronthulling van de Buzz-e: "Ik verzeker u dat wij alles doen wat wij kunnen om de dingen recht te zetten."  Hij voegde eraan toe dat hij ervan overtuigd is dat VW in de komende weken en maanden goedkeuring zal krijgen voor de aangeboden oplossing. (HHemmes)