Renault-Nissan: 10 autonoom rijdende auto’s in 4 jaar

De Renault-Nissan Alliantie lanceert in de komende vier jaar meer dan tien modellen die zijn uitgerust ‘met techniek voor autonoom rijden’ .

De auto’s komen op de markt in Noord-Amerika, Europa, Japan en China. De techniek wordt ingebouwd in reguliere volumemodellen, voor betaalbare prijzen. Verder introduceert Renault-Nissan een gamma connectiviteitstoepassingen die het de gebruiker gemakkelijker maken om onderweg in contact te blijven met het werk, sociale netwerken en entertainment.

"Renault en Nissan richten zich op twee doelen: emissievrij rijden en het voorkomen van dodelijke slachtoffers", zegt topman Carlos Ghosn van de alliantie. "Daarom ontwikkelen we techniek voor autonoom rijden en connectiviteit voor volumemodellen die we op drie continenten aanbieden." De alliantie is al wel een serieuze partij op het gebied van emissievrije mobiliteit. Beide merken hebben samen driehonderd duizend volledig elektrische auto’s verkocht sinds Nissan in december 2010 de eerste Leaf verkocht in Amerika.

In 2016 maken voertuigen met ‘single-lane control’ hun debuut. Deze voertuigen zijn in staat autonoom te rijden in druk verkeer op snelwegen, ook in files. De alliantie zegt vervolgens in 2018 voertuigen met multiple-lane control te zullen introduceren, dit zijn auto’s die zichzelf op de snelweg zelfstandig uit gevaarlijke situaties kunnen redden en van rijbaan kunnen wisselen. Rond 2020 zijn autonome auto’s ook in staat aan het verkeer deel te nemen in druk stadsverkeer en op kruisingen, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen.

4,5 miljard r&d-budget 

In 2014 voegden Renault en Nissan hun ontwikkelingsafdelingen samen. De ingenieurs van beide merken werken voortaan samen. Dat zorgt voor meer efficiency, minder kosten en een hogere kwaliteit. Van de technologie die de samenwerking oplevert, kunnen zowel Renault als Nissan, Infiniti en de andere merken van de alliantie gebruikmaken voor hun eigen modellen.

Renault-Nissan heeft een budget voor research & development van ruim 4,5 miljard euro. De groep is in grootte de vierde autofabrikant ter wereld en is verantwoordelijk voor tien procent van de wereldwijd verkochte auto’s. De Alliantie heeft onderzoekscentra in Atsugi (Japan), Guyancourt (Frankrijk) en Farmington Hills en Sunnyvale (VS) en grote ontwikkelingscentra in onder meer India, Brazilië, Roemenië, Turkije en China.

Renault-Nissan Alliantie is een strategisch partnerschap tussen Renault in Parijs en Nissan in Yokohama, momenteel samen goed voor één op elke tien verkochte auto’s wereldwijd. Sinds 1999 zijn Renault en Nissan strategische partners en samen hebben ze momenteel wereldwijd een marktaandeel van vijftig procent in de ev-markt  met de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de zevenpersoons Nissan e-NV200.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Renault-Nissan: 10 autonoom rijdende auto’s in 4 jaar - Automobielmanagement.nl

Renault-Nissan: 10 autonoom rijdende auto’s in 4 jaar

De Renault-Nissan Alliantie lanceert in de komende vier jaar meer dan tien modellen die zijn uitgerust ‘met techniek voor autonoom rijden’ .

De auto’s komen op de markt in Noord-Amerika, Europa, Japan en China. De techniek wordt ingebouwd in reguliere volumemodellen, voor betaalbare prijzen. Verder introduceert Renault-Nissan een gamma connectiviteitstoepassingen die het de gebruiker gemakkelijker maken om onderweg in contact te blijven met het werk, sociale netwerken en entertainment.

"Renault en Nissan richten zich op twee doelen: emissievrij rijden en het voorkomen van dodelijke slachtoffers", zegt topman Carlos Ghosn van de alliantie. "Daarom ontwikkelen we techniek voor autonoom rijden en connectiviteit voor volumemodellen die we op drie continenten aanbieden." De alliantie is al wel een serieuze partij op het gebied van emissievrije mobiliteit. Beide merken hebben samen driehonderd duizend volledig elektrische auto’s verkocht sinds Nissan in december 2010 de eerste Leaf verkocht in Amerika.

In 2016 maken voertuigen met ‘single-lane control’ hun debuut. Deze voertuigen zijn in staat autonoom te rijden in druk verkeer op snelwegen, ook in files. De alliantie zegt vervolgens in 2018 voertuigen met multiple-lane control te zullen introduceren, dit zijn auto’s die zichzelf op de snelweg zelfstandig uit gevaarlijke situaties kunnen redden en van rijbaan kunnen wisselen. Rond 2020 zijn autonome auto’s ook in staat aan het verkeer deel te nemen in druk stadsverkeer en op kruisingen, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen.

4,5 miljard r&d-budget 

In 2014 voegden Renault en Nissan hun ontwikkelingsafdelingen samen. De ingenieurs van beide merken werken voortaan samen. Dat zorgt voor meer efficiency, minder kosten en een hogere kwaliteit. Van de technologie die de samenwerking oplevert, kunnen zowel Renault als Nissan, Infiniti en de andere merken van de alliantie gebruikmaken voor hun eigen modellen.

Renault-Nissan heeft een budget voor research & development van ruim 4,5 miljard euro. De groep is in grootte de vierde autofabrikant ter wereld en is verantwoordelijk voor tien procent van de wereldwijd verkochte auto’s. De Alliantie heeft onderzoekscentra in Atsugi (Japan), Guyancourt (Frankrijk) en Farmington Hills en Sunnyvale (VS) en grote ontwikkelingscentra in onder meer India, Brazilië, Roemenië, Turkije en China.

Renault-Nissan Alliantie is een strategisch partnerschap tussen Renault in Parijs en Nissan in Yokohama, momenteel samen goed voor één op elke tien verkochte auto’s wereldwijd. Sinds 1999 zijn Renault en Nissan strategische partners en samen hebben ze momenteel wereldwijd een marktaandeel van vijftig procent in de ev-markt  met de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de zevenpersoons Nissan e-NV200.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding