De minister van transport, Anthony Foxx, zei op de Detroit Auto Show dat de regering binnen zes maanden de nieuwe principes van ‘veilig gebruik van volledig autonoom rijdende auto’s’  zal presenteren, daarmee aandringend op een meer ambitieuze tijdsplanning dan die van de diverse individuele staten voor de introductie van auto’s zonder bestuurder. De regels van een individuele staat, zoals Californië vorige maand, heeft het testen van volledig autonoom rijdende auto’s op de openbare weg voor ten minste drie jaar aan banden gelegd, iets wat bijvoorbeeld Google ergert.  Foxx zei in Financial Times dat er meer grootschalig testen moet plaatsvinden om data te verzamelen ten behoeve van de veiligheidsvoordelen van de technologie. "We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk voor een technologie die een enorm potentieel heeft om levens te redden, om broeikasgasuitstoot te beperken en om de mobiliteit voor het Amerikaanse volk te transformeren."  De president zal voorstellen om vier miljard dollar van het budget voor 2017 toe te wijzen aan autonoom rijden en aan voertuigveiligheid voor de komende tien jaar, aldus Foxx.

De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) en het ministerie van transport hebben gezegd dat  ‘auto’s die zijn ontworpen om te rijden zonder bestuurder’ het punt naderen dat zij in grote aantallen inzetbaar zullen zijn zolang zij hebben bewezen ten minste net zo veilig te zijn als de auto’s van nu.  In 2014 zijn er in de VS bijna 33 duizend mensen verongelijkt in het verkeer. In de VS zijn gemiddeld meer mensen per gereden kilometer gedood dan in de meeste andere westerse landen. De schattingen voor 2015 gaan uit van een toename van het aantal doden met acht procent ten opzichte van 2014.   

Autofabrikanten zijn uitgenodigd om vrijstelling aan te vragen bij de federale overheden, om zo toestemming te krijgen om tweeënhalf duizend auto’s te kunnen testen in de komende twee jaar. De nieuwe voorstellen stemmen de betrokken partijen in Detroit en Silicon Valley tevreden.