‘Veel VW-bazen wisten al in 2006 van sjoemelsoftware’

De ontwikkelingen binnen Volkswagen om te kunnen frauderen met de emissies van dieselmotoren was een bekend geheim in die delen van het bedrijf die ervoor moesten zorgen dat de motoren aan de normen voldeden.

Süddeutsche Zeitung Volkswagen

Dit meldt de Süddeutsche Zeitung, op basis van informatie van intern onderzoek bij Volkswagen. Veel managers en stafleden die met de problematiek te maken hadden, wisten ervan of waren betrokken bij de ontwikkeling van sloemelactiviteiten. Dit constateert de gezaghebbende krant die de kwestie onderzocht in samenwerking met de regionale zenders NDR en WDR.
Er heerste een cultuur van collectieve geheimhouding in de afdeling waar zelfs vanaf 2006 al openlijk werd gediscussieerd over mogelijkheden tot bedrog, zo meldt de krant. Maar er waren ook uitzonderingen: een klokkenluider, die zelf bij het bedrog betrokken was en ook bewijsmateriaal aan onderzoekers heeft gegeven, zou een hooggeplaatste manager al in 2011 over de praktijken hebben getipt. Maar deze hoge manager zou niet hebben gereageerd.

Wanhopige sfeer

Het verhaal gaat over een ‘wanhopige sfeer’ om te voldoen aan de emissie-eisen in de VS en om een snelle en goedkope oplossing te verzinnen voor de zogenoemde clean diesel. "In plaats van de raad van bestuur te laten weten dat we het niet voor elkaar konden krijgen, hebben we voor de fraude gekozen",  is tegen de onderzoekers gezegd. "Niemand had de moed de mislukking toe te geven."

Volkswagen heeft verklaard dat ‘naar zijn beste weten maar een kleine groep van mensen van de manipulaties hebben geweten’.  Het bedrijf heeft ook gezegd dat men zich niet bewust is van enige betrokkenheid van het topmanagement of van leden van de raad van toezicht. De kwestie kostte topman Winterkorn al meteen de kop en gaat het bedrijf nog tientallen miljarden euro’s kosten aan recalls, technische oplossingen, claims en boetes.

De woordvoerder van Volkswagen weigerde op ‘de speculaties’ van Süddeutsche Zeitung te reageren en verklaarde dat het onderzoek binnen Volkswagen (door het Amerikaanse bureau Jones Day) verder gaat.  Volkswagen heeft vorig jaar beschermingsmaatregelen ingevoerd voor klokkenluiders die licht in de duisternis zouden kunnen brengen. Het concern beloofde medewerkers die naar voren treden niet te zullen ontslaan. Volkswagen AG is van plan de eerste resultaten van het interne onderzoek vrij te geven op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in april. (bronnen: Süddeutsche Zeitung / Automotive News Europe)

‘Veel VW-bazen wisten al in 2006 van sjoemelsoftware’ - Automobielmanagement.nl

‘Veel VW-bazen wisten al in 2006 van sjoemelsoftware’

De ontwikkelingen binnen Volkswagen om te kunnen frauderen met de emissies van dieselmotoren was een bekend geheim in die delen van het bedrijf die ervoor moesten zorgen dat de motoren aan de normen voldeden.

Süddeutsche Zeitung Volkswagen

Dit meldt de Süddeutsche Zeitung, op basis van informatie van intern onderzoek bij Volkswagen. Veel managers en stafleden die met de problematiek te maken hadden, wisten ervan of waren betrokken bij de ontwikkeling van sloemelactiviteiten. Dit constateert de gezaghebbende krant die de kwestie onderzocht in samenwerking met de regionale zenders NDR en WDR.
Er heerste een cultuur van collectieve geheimhouding in de afdeling waar zelfs vanaf 2006 al openlijk werd gediscussieerd over mogelijkheden tot bedrog, zo meldt de krant. Maar er waren ook uitzonderingen: een klokkenluider, die zelf bij het bedrog betrokken was en ook bewijsmateriaal aan onderzoekers heeft gegeven, zou een hooggeplaatste manager al in 2011 over de praktijken hebben getipt. Maar deze hoge manager zou niet hebben gereageerd.

Wanhopige sfeer

Het verhaal gaat over een ‘wanhopige sfeer’ om te voldoen aan de emissie-eisen in de VS en om een snelle en goedkope oplossing te verzinnen voor de zogenoemde clean diesel. "In plaats van de raad van bestuur te laten weten dat we het niet voor elkaar konden krijgen, hebben we voor de fraude gekozen",  is tegen de onderzoekers gezegd. "Niemand had de moed de mislukking toe te geven."

Volkswagen heeft verklaard dat ‘naar zijn beste weten maar een kleine groep van mensen van de manipulaties hebben geweten’.  Het bedrijf heeft ook gezegd dat men zich niet bewust is van enige betrokkenheid van het topmanagement of van leden van de raad van toezicht. De kwestie kostte topman Winterkorn al meteen de kop en gaat het bedrijf nog tientallen miljarden euro’s kosten aan recalls, technische oplossingen, claims en boetes.

De woordvoerder van Volkswagen weigerde op ‘de speculaties’ van Süddeutsche Zeitung te reageren en verklaarde dat het onderzoek binnen Volkswagen (door het Amerikaanse bureau Jones Day) verder gaat.  Volkswagen heeft vorig jaar beschermingsmaatregelen ingevoerd voor klokkenluiders die licht in de duisternis zouden kunnen brengen. Het concern beloofde medewerkers die naar voren treden niet te zullen ontslaan. Volkswagen AG is van plan de eerste resultaten van het interne onderzoek vrij te geven op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in april. (bronnen: Süddeutsche Zeitung / Automotive News Europe)