NHTSA: ‘Robot mag je zien als autobestuurder’

Google heeft een belangrijke barrière op weg naar bestuurderloos rijden genomen. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA heeft bepaald dat een robot binnen de wettelijke definitie van een autobestuurder kan vallen.

NHTSA: ‘Robot mag je zien als autobestuurder’

In een brief aan Chris Urmson, directeur van het bestuurderloze auto-project bij de internetgigant, stelt de NHTSA het eens te zijn met Google’s interpretatie van de Federal Motor Vehicle Safety Standards over de eisen waaraan een auto moet voldoen voordat hij op de Amerikaanse wegen wordt toegelaten. Eerder al liet minister voor transport Anthony Foxx weten dat hij wetgeving voorbereid die het mogelijk maakt voertuigen zonder stuur toe te laten.

Google stelt daarbij steeds dat auto’s veiliger zijn als er juist géén mens aan het stuur zit en als ze dus volledig worden beheerd door kunstmatige intelligentiesystemen. Het internetbedrijf gaat daarin een stuk verder dan de ‘traditionele’ autofabrikanten die autonoom rijden stap voor stap in willen voeren door de bestuurder steeds meer ondersteunende technologie te bieden. "Google werpt daarmee een reeks heel nieuwe vraagstukken op maar we zijn het wel met hun benadering eens," is nu de stelling van de NHTSA.

NHTSA: ‘Robot mag je zien als autobestuurder’ - Automobielmanagement.nl

NHTSA: ‘Robot mag je zien als autobestuurder’

Google heeft een belangrijke barrière op weg naar bestuurderloos rijden genomen. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA heeft bepaald dat een robot binnen de wettelijke definitie van een autobestuurder kan vallen.

NHTSA: ‘Robot mag je zien als autobestuurder’

In een brief aan Chris Urmson, directeur van het bestuurderloze auto-project bij de internetgigant, stelt de NHTSA het eens te zijn met Google’s interpretatie van de Federal Motor Vehicle Safety Standards over de eisen waaraan een auto moet voldoen voordat hij op de Amerikaanse wegen wordt toegelaten. Eerder al liet minister voor transport Anthony Foxx weten dat hij wetgeving voorbereid die het mogelijk maakt voertuigen zonder stuur toe te laten.

Google stelt daarbij steeds dat auto’s veiliger zijn als er juist géén mens aan het stuur zit en als ze dus volledig worden beheerd door kunstmatige intelligentiesystemen. Het internetbedrijf gaat daarin een stuk verder dan de ‘traditionele’ autofabrikanten die autonoom rijden stap voor stap in willen voeren door de bestuurder steeds meer ondersteunende technologie te bieden. "Google werpt daarmee een reeks heel nieuwe vraagstukken op maar we zijn het wel met hun benadering eens," is nu de stelling van de NHTSA.