Nationale test met semi-zelfrijdende auto’s op A2

Meer dan vijftig auto’s gaan op 16 maart de A2 op voor een praktijktest met semi-zelfrijden, een initiatief van Aon.

Nationale test met semi-zelfrijdende auto's op A2

De verzekeringsmakelaar en risicoadviseur werkt samen met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training. Aon krijgt voor de test de beschikking over auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo

De test op de A2 moet de voordelen en risico’s van hoog autonome auto’s in kaart brengen. "Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen op ‘dedicated lanes’ van snelwegen," stelt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions. "De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving. Wie waarvoor aansprakelijk is en de verzekerbaarheid wordt steeds duidelijker. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen."

De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden en zelfstandig inhalen, maar ook apps die de auto zelfstandig laten inparkeren zijn niet alleen meer voorbehouden aan het premium autosegment. Met de test laten Aon en zijn partners bestuurders ervaren dat veiligheidsaccessoires ook comfort opleveren. Ook moet de test uitwijzen of het gebruik van Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en Blind Spot bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag.

Nationale test met semi-zelfrijdende auto’s op A2 - Automobielmanagement.nl

Nationale test met semi-zelfrijdende auto’s op A2

Meer dan vijftig auto’s gaan op 16 maart de A2 op voor een praktijktest met semi-zelfrijden, een initiatief van Aon.

Nationale test met semi-zelfrijdende auto's op A2

De verzekeringsmakelaar en risicoadviseur werkt samen met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training. Aon krijgt voor de test de beschikking over auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo

De test op de A2 moet de voordelen en risico’s van hoog autonome auto’s in kaart brengen. "Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen op ‘dedicated lanes’ van snelwegen," stelt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions. "De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving. Wie waarvoor aansprakelijk is en de verzekerbaarheid wordt steeds duidelijker. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen."

De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden en zelfstandig inhalen, maar ook apps die de auto zelfstandig laten inparkeren zijn niet alleen meer voorbehouden aan het premium autosegment. Met de test laten Aon en zijn partners bestuurders ervaren dat veiligheidsaccessoires ook comfort opleveren. Ook moet de test uitwijzen of het gebruik van Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en Blind Spot bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag.