Google-car heeft botsing met bus

Eén van Google’s autonoom rijdende auto’s is voor het eerst betrokken geweest bij een aanrijding. De auto reed bij het wegrijden tegen een bus in een rij langzaam rijdende voertuigen omdat de busbestuurder de Google-car geen ruimte wilde bieden.

"Het ging om een situatie waarbij menselijke automobilisten vertrouwen op de normale sociale etiquette op de weg om krassen te voorkomen," aldus het pv van het incident in Californië. "Er zijn allerlei sociale tekenen waar mensen zich aan houden maar die moeilijk in een auto zijn te programmeren. Er is niets ernstigs gebeurd, niemand gewond en geen dode. Maar het zal nog lang duren voordat deze auto’s kunnen rijden in drukke straten en zich dan houden aan dezelfde sociale gewoonten zoals mensen dat doen," aldus Jerry Kaplan, een technologie-ondernemer tegen de Financial Times.

Volgens Google ging het om een ‘tricky’ samenloop van omstandigheden. "Dit is een schoolvoorbeeld van het onderhandelen dat normaal is bij autorijden, we proberen allemaal elkaars bewegingen te voorspellen. We dragen duidelijk enige verantwoordelijkheid." Het ongelukje komt op een slecht moment voor Google. De internet gigant is net met Californië in een juridische strijd verwikkeld over de vraag of er ten alle tijde toch iemand in de auto moet zitten die kan ingrijpen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Google-car heeft botsing met bus - Automobielmanagement.nl

Google-car heeft botsing met bus

Eén van Google’s autonoom rijdende auto’s is voor het eerst betrokken geweest bij een aanrijding. De auto reed bij het wegrijden tegen een bus in een rij langzaam rijdende voertuigen omdat de busbestuurder de Google-car geen ruimte wilde bieden.

"Het ging om een situatie waarbij menselijke automobilisten vertrouwen op de normale sociale etiquette op de weg om krassen te voorkomen," aldus het pv van het incident in Californië. "Er zijn allerlei sociale tekenen waar mensen zich aan houden maar die moeilijk in een auto zijn te programmeren. Er is niets ernstigs gebeurd, niemand gewond en geen dode. Maar het zal nog lang duren voordat deze auto’s kunnen rijden in drukke straten en zich dan houden aan dezelfde sociale gewoonten zoals mensen dat doen," aldus Jerry Kaplan, een technologie-ondernemer tegen de Financial Times.

Volgens Google ging het om een ‘tricky’ samenloop van omstandigheden. "Dit is een schoolvoorbeeld van het onderhandelen dat normaal is bij autorijden, we proberen allemaal elkaars bewegingen te voorspellen. We dragen duidelijk enige verantwoordelijkheid." Het ongelukje komt op een slecht moment voor Google. De internet gigant is net met Californië in een juridische strijd verwikkeld over de vraag of er ten alle tijde toch iemand in de auto moet zitten die kan ingrijpen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding