Autofabrikanten proberen emissievrije auto’s te ontwikkelen die ook nog zelf rijden terwijl consumenten langzamerhand gaan kiezen voor het delen van auto’s in plaats in plaats van ze te bezitten. Bovendien concurreren de autofabrikanten met technologiebedrijven op sommige van deze gebieden.

Op de kop zetten 

"Er is de dreiging dat derden tussen ons en onze klant gaan staan en dan word je de Foxconn van de autoindustrie", zei topman Dieter Zetsche van Daimler op de Autosalon van Genève. Hij refereert met die opmerking aan de Apple-toeleverancier uit Taiwan. Hij voegde toe dat het hierop reageren nu de belangrijkste taak voor de Mercedes-divisie is, terwijl men vier jaar geleden nog bezig was met het concurreren met Audi en BMW op gebied van vormgeving, comfort en kwaliteit. Anno nu komen de grootste bedreigingen van Google, nu al de leider op het gebied van de technologie voor autonoom rijdende auto’s. Bovendien is er Apple dat voldoende technische knowhow en geld heeft om in potentie de autowereld op de kop te kunnen zetten. Op de Autosalon van Genève werden de woorden van Zetsche bij Volkswagen min of meer bevestigd omdat managers ervoor waarschuwden dat VW actief moet worden in software en services. "Als de auto-industrie niet het risico wil lopen dat we worden afgewaardeerd tot een hardware toeleverancier, dan moeten we ervoor zorgen dat we zelf profiteren van de grote technologische trends",  zei ceo Matthias Müller in Financial Times. En de marketingbaas van BMW Group, Ian Robertson, voorspelde dat er in de komende tien jaar meer veranderingen zullen komen dan in de afgelopen honderd bij elkaar zijn geweest.

Here en Lyft

Vorig jaar hebben Audi (VW), Daimler (Mercedes) en BMW samen het bedrijf Here voor 2,8 miljard euro van Nokia overgenomen. Here is een ‘digitalekaartenbedrijf’, dus leverancier van de noodzakelijke data voor autonoom rijden. Deze zeldzame vorm van samenwerking tussen de drie autoconcerns moet een halt toeroepen aan de monopolisering van de techologiebedrijven die data verzamelen en de autofabrikanten buitensluiten. Er is enige samenwerking tussen technologiebedrijven en autofabrikanten: in Amerika heeft GM geïnvesteerd in Lyft, een concurrent van Uber, om zijn portfolio op het gebied van mobiliteit uit te breiden en meer inzicht te krijgen in autonoom rijden. Ondertussen heeft Ford een partnerschap met Google gesloten om meer van de expertise te kunnen gebruikmaken.

De strategie van Daimler is de laatste jaren steeds gericht geweest op het investeren in diverse nieuwe technologieën zodat men een aandeel heeft in wat er uiteindelijk als dominante technologie komt bovendrijven. Zetsche: "Het zou dom zijn op één paard te wedden."  Via Tesla bijvoorbeeld investeert Daimler in batterijen.