Vrachtauto’s in konvooi van Zweden naar Rotterdam

Volgende week maken drie extra lange vrachtwagencombinaties in een ‘automatisch konvooi’ een tocht van Södertälje in Zweden naar Rotterdam. Deze European Truck Platooning Challenge is een initiatief van Nederland in het kader van het voorzitterschap van de Europese Unie.

truck platooning challenge

Het voornaamste doel van het project is om de ontwikkeling van vrachtautokonvooien verder te versnellen. Bij dergelijke konvooien rijden de vrachtauto’s voortdurend op een vaste korte afstand van elkaar. Dankzij radar- en camerasystemen kan de onderlinge afstand tot een meter of tien worden gereduceerd. Dat kan leiden tot meer veiligheid, minder files, vermindering van het brandstofverbruik en lagere CO2-emissies bij vrachtvervoer over langere afstanden.
Jonas Hofstedt is hoofd powertrain development bij Scania, het merk dat één van de trucks levert: ‘’De European Truck Platooning Challenge is voor ons een uitstekende gelegenheid om zowel in Zweden als elders in Europa de grote voordelen van dit soort konvooien onder de aandacht te brengen.” Hofstedt onderstreept daarbij de noodzaak dat de verschillende landen hun ondersteunende systemen op elkaar gaan afstemmen. Op het Zweedse traject hangt Scania een extra aanhanger aan de combinatie, die daardoor tot 32 meter lang wordt. Men wil ook dergelijke gevaartes in de praktijk testen.   

Vrachtauto’s in konvooi van Zweden naar Rotterdam - Automobielmanagement.nl

Vrachtauto’s in konvooi van Zweden naar Rotterdam

Volgende week maken drie extra lange vrachtwagencombinaties in een ‘automatisch konvooi’ een tocht van Södertälje in Zweden naar Rotterdam. Deze European Truck Platooning Challenge is een initiatief van Nederland in het kader van het voorzitterschap van de Europese Unie.

truck platooning challenge

Het voornaamste doel van het project is om de ontwikkeling van vrachtautokonvooien verder te versnellen. Bij dergelijke konvooien rijden de vrachtauto’s voortdurend op een vaste korte afstand van elkaar. Dankzij radar- en camerasystemen kan de onderlinge afstand tot een meter of tien worden gereduceerd. Dat kan leiden tot meer veiligheid, minder files, vermindering van het brandstofverbruik en lagere CO2-emissies bij vrachtvervoer over langere afstanden.
Jonas Hofstedt is hoofd powertrain development bij Scania, het merk dat één van de trucks levert: ‘’De European Truck Platooning Challenge is voor ons een uitstekende gelegenheid om zowel in Zweden als elders in Europa de grote voordelen van dit soort konvooien onder de aandacht te brengen.” Hofstedt onderstreept daarbij de noodzaak dat de verschillende landen hun ondersteunende systemen op elkaar gaan afstemmen. Op het Zweedse traject hangt Scania een extra aanhanger aan de combinatie, die daardoor tot 32 meter lang wordt. Men wil ook dergelijke gevaartes in de praktijk testen.