‘Kosten van batterijen voor ev’s dalen snel’

Lithium-ion-accu’s voor elektrische auto’s worden sneller dan verwacht goedkoper. De klanten merken het niet in de prijs maar in de actieradius.

De prijzen van lithium-ion-accu’s voor elektrische auto’s zijn in het afgelopen jaar met 25 procent gedaald en ze worden daarmee veel sneller goedkoper dan is aangenomen. Dat blijkt uit een studie van consultancybureau Horváth & Partners, zo meldt Automobilwoche. Volgens het rapport van de studie betaalden de fabrikanten in 2015 nog 275 euro per kilowattuur en dit prijsniveau was eerder door de experts als realitisch ingeschat voor het einde van dit decennium. Zou deze trend zich voortzetten, zou een kilowattuur in 2020 niet meer kosten dan 110 euro.
Maar de elektrische auto’s volgen deze prijsdaling niet ondanks het feit dat de accu’s twintig tot dertig procent van de prijs van de auto uitmaken. In 2014 waren ev’s  gemiddeld nog 45 procent duurder dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotore maar in 2015 was het verschil nog maar 41 procent.  Bij een voortzetting van de trend van de afgelopen drie jaar, zal in 2020 een elektrische auto nog maar vijftien procent duurder zijn.

Grotere actieradius

De fabrikanten verwerken de prijsdalingen niet in de prijs van de auto maar in de vergroting van de actieradius, aldus de leider  van het onderzoek, Oliver Greiner.  Voor de volumemarkt mag een e-auto maximaal tien procent duurder zijn dan een motor met verbrandingsmotor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Kosten van batterijen voor ev’s dalen snel’ - Automobielmanagement.nl

‘Kosten van batterijen voor ev’s dalen snel’

Lithium-ion-accu’s voor elektrische auto’s worden sneller dan verwacht goedkoper. De klanten merken het niet in de prijs maar in de actieradius.

De prijzen van lithium-ion-accu’s voor elektrische auto’s zijn in het afgelopen jaar met 25 procent gedaald en ze worden daarmee veel sneller goedkoper dan is aangenomen. Dat blijkt uit een studie van consultancybureau Horváth & Partners, zo meldt Automobilwoche. Volgens het rapport van de studie betaalden de fabrikanten in 2015 nog 275 euro per kilowattuur en dit prijsniveau was eerder door de experts als realitisch ingeschat voor het einde van dit decennium. Zou deze trend zich voortzetten, zou een kilowattuur in 2020 niet meer kosten dan 110 euro.
Maar de elektrische auto’s volgen deze prijsdaling niet ondanks het feit dat de accu’s twintig tot dertig procent van de prijs van de auto uitmaken. In 2014 waren ev’s  gemiddeld nog 45 procent duurder dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotore maar in 2015 was het verschil nog maar 41 procent.  Bij een voortzetting van de trend van de afgelopen drie jaar, zal in 2020 een elektrische auto nog maar vijftien procent duurder zijn.

Grotere actieradius

De fabrikanten verwerken de prijsdalingen niet in de prijs van de auto maar in de vergroting van de actieradius, aldus de leider  van het onderzoek, Oliver Greiner.  Voor de volumemarkt mag een e-auto maximaal tien procent duurder zijn dan een motor met verbrandingsmotor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding