Schultz van Haegen: autonoom rijden Europees harmoniseren

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen wil nieuwe Europese regels op het gebied van autonoom rijden. Daarvoor moet de Informele Transportraad volgende week in Amsterdam een eerste aanzet maken.

Minister Schultz van Haegen: autonoom rijden Europees harmoniseren

Dat vertelt ze in een interview aan Autoweek. Volgende week donderdag komen 28 Europese ministers van Verkeer samen in Amsterdam op uitnodiging van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen. Het doel: concrete afspraken maken over de toekomst van autonoom rijden in Europa. "Het Verdrag van Wenen uit 1968 zegt dat een bestuurder altijd de controle moet houden over zijn voertuig of – kun je nagaan hoe oud het is – over zijn dieren. Dus op dat gebied moeten we nieuwe afspraken maken", zegt ze in het interview. "We moeten kijken hoe snel we alles willen en hoe we regels gaan harmoniseren. De aanzet daarvoor geven we op 14 april met een Declaratie van Amsterdam. Ik wil dat al mijn collega’s die nog niet hiermee bezig zijn – en dat zijn er heel wat – ook kunnen zien wat de voordelen zijn van autonome technieken. Brandstof, verkeersveiligheid, capaciteit: het scheelt enorm. En ik zou het mooi vinden als Europa de VS even voorblijft. Ik heb er toch wel lol in dat de WEpod hier gewoon in de openbare ruimte rondrijdt, terwijl de Google-car niet zonder stuur de weg op kan, omdat de regelgeving in Californië dat niet toelaat. Ik wil graag dat we na afloop met elkaar de declaratie ondertekend hebben, waarin staat wát we gaan doen binnen wélke tijdsperiode."

De minister wil Nederland als testland op de kaart zetten als het gaat om autonoom rijden. "Het is nodig dat je Europese eenheid hebt. Het zou vervelend zijn als je iedere keer dat je een grens passeert je zelfrijdende auto moet resetten. Je kunt dan denken: nou, het komt op ons af, we zien wel, óf je kunt testland zijn, zodat je al vroeg weet waar de problemen zitten en op welk gebied de huidige regelgeving moet worden aangepast." Ze benadrukt ook de rol van de Nederlandse industrie, die veel toeleveranciers voor de automotive sector omvat. "Denk aan belangrijke toeleveranciers als TomTom en chipleverancier NXP. Het leek mij daarom goed een leidende rol te hebben in het ontwikkelen van de systemen die nodig zijn voor autonoom rijden."

Schultz van Haegen: autonoom rijden Europees harmoniseren - Automobielmanagement.nl

Schultz van Haegen: autonoom rijden Europees harmoniseren

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen wil nieuwe Europese regels op het gebied van autonoom rijden. Daarvoor moet de Informele Transportraad volgende week in Amsterdam een eerste aanzet maken.

Minister Schultz van Haegen: autonoom rijden Europees harmoniseren

Dat vertelt ze in een interview aan Autoweek. Volgende week donderdag komen 28 Europese ministers van Verkeer samen in Amsterdam op uitnodiging van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen. Het doel: concrete afspraken maken over de toekomst van autonoom rijden in Europa. "Het Verdrag van Wenen uit 1968 zegt dat een bestuurder altijd de controle moet houden over zijn voertuig of – kun je nagaan hoe oud het is – over zijn dieren. Dus op dat gebied moeten we nieuwe afspraken maken", zegt ze in het interview. "We moeten kijken hoe snel we alles willen en hoe we regels gaan harmoniseren. De aanzet daarvoor geven we op 14 april met een Declaratie van Amsterdam. Ik wil dat al mijn collega’s die nog niet hiermee bezig zijn – en dat zijn er heel wat – ook kunnen zien wat de voordelen zijn van autonome technieken. Brandstof, verkeersveiligheid, capaciteit: het scheelt enorm. En ik zou het mooi vinden als Europa de VS even voorblijft. Ik heb er toch wel lol in dat de WEpod hier gewoon in de openbare ruimte rondrijdt, terwijl de Google-car niet zonder stuur de weg op kan, omdat de regelgeving in Californië dat niet toelaat. Ik wil graag dat we na afloop met elkaar de declaratie ondertekend hebben, waarin staat wát we gaan doen binnen wélke tijdsperiode."

De minister wil Nederland als testland op de kaart zetten als het gaat om autonoom rijden. "Het is nodig dat je Europese eenheid hebt. Het zou vervelend zijn als je iedere keer dat je een grens passeert je zelfrijdende auto moet resetten. Je kunt dan denken: nou, het komt op ons af, we zien wel, óf je kunt testland zijn, zodat je al vroeg weet waar de problemen zitten en op welk gebied de huidige regelgeving moet worden aangepast." Ze benadrukt ook de rol van de Nederlandse industrie, die veel toeleveranciers voor de automotive sector omvat. "Denk aan belangrijke toeleveranciers als TomTom en chipleverancier NXP. Het leek mij daarom goed een leidende rol te hebben in het ontwikkelen van de systemen die nodig zijn voor autonoom rijden."