Volvo denkt voorlopig aan testritten op snelwegen en andere bredere straten en nog niet in het altijd drukke stadsverkeer zelf. De auto’s zouden bemand moeten worden door ‘gewone’ automobilisten en niet door testingenieurs. "We geven de auto’s aan normale mensen zodat we ook informatie krijgen over het rijden onder volstrekt normale omstandigheden," aldus een woordvoerder. De autobouwer probeert met het plan in te spelen op de uitgesproken wens van de regering in Beijing om voorop te lopen bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals zelfrijdende auto’s. Door nu direct een beroep te doen op de steden probeert Volvo de centrale autoriteiten wat onder druk te zetten om die boude uitspraken ook in daden om te zetten. Volvo heeft zelf al een uitgebreid testprogramma met zelfrijdende auto’s in Gotenburg. 

Extreme vervuiling / 200 duizend doden 

Chinese steden zullen onderdeel worden van het experiment waarin de automobilisten gebruikmaken van autonome voertuigen voor het dagelijkse verkeer en waarmee Volvo grote hoeveelheden praktijkdata kan verzamelen. Wanneer de kwestie precies gaat spelen in niet gezegd maar het parallelle programma in Zweden start begin 2017. China is volgens diverse branche-experts bijzonder geschikt voor autonome auto’s gezien de pijnlijke combinatie van extreme vervuiling enerzijds en vreselijk slechte score qua verkeersveiligheid anderzijds. In 2015 verongelukten ruim tweehonderd duizend mensen in het verkeer in China.

Boude uitspraken
In Europa en in de VS is vaak sprake van belemmerende lapjesdeken van regelgeving (regels die gelden voor een relatief klein gebied). Dit is in China veel minder omdat de overheden daar meer macht hebben om regelgeving voor het hele land door te voeren. Geely en de Chinese zoekmachine Baidu hebben allebei gelobbyd bij de regering om een dergelijke regelgeving voor elkaar te krijgen, zo meldt Financial Times. Volvo zegt dat het geplande experiment een oproep is voor de regering om zijn boude uitspraken op het gebied van autonoom rijden nu  in de praktijk te brengen. "Overheden moeten wetgeving maken om autonoom rijdende auto´s zo snel mogelijk op de weg te krijgen", vindt ceo Hakan Samuelsson van Volvo Cars. "De autoindustrie kan het niet allemaal alleen."
Baidu werkt samen met BMW om autonoom rijdende auto´s binnen drie jaar op de weg te krijgen en heeft zich verzekerd van lokale overheidssteun bij de ontwikkeling van pilotprojecten in verschillende Chinese steden.