Audi maakt toekomstplannen bekend

Audi investeert de komende jaren fors in innovatie en technologie. Dat moet leiden tot de lancering van de eerste volledig zelfrijdende Audi’s in 2025.

Die belofte deed bestuursvoorzitter Rupert Stadler (foto) van het dochterbedrijf van Volkswagen tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Dit jaar zal Audi circa 3 miljard euro investeren in nieuwe modellen en technologie. Er zullen meer dan 20 nieuwe of vernieuwde modellen op de markt worden gebracht. De peptalk is meer dan welkom nu Audi in de verkoopstatistieken gepasseerd is door Mercedes. Daardoor is het merk op grotere afstand komen te staan van het marktleiderschap in het premiumsegment.

De Q2, die reeds te zien was op de autosalon van Genève in maart, is het belangrijkste nieuwe model dat Audi in 2016 zal lanceren. Met deze compacte ‘urban SUV’ hoopt de Volkswagen dochter nieuwe, stedelijke kopers naar het merk te trekken. De Q2 gaat standaard geleverd worden met een eigen SIM kaart inclusief onbeperkte data, waarmee hij het internet verbonden is. Optioneel kunnen mobiele apparaten via een Wi-Fi hotspot in de auto gebruikt worden.

Ook de gelifte A3 zal de verkopen een impuls kunnen geven, zeker nu het model leverbaar wordt met fiscaalvriendelijke 3 cilinder benzinemotor. Verder staat een complete vernieuwing van de A5 modellijn op het menu en maakt de imagobouwer TT-RS in vernieuwde vorm zijn showroomdebuut.
Productietechnisch erg belangrijk is de tweede generatie Q5. Die debuteert in de tweede helft van dit jaar en zal in de nieuwe Audi fabriek in het Mexicaanse San Hosé Chiapa van de band rollen. Vanaf die locatie kan de Amerikaanse markt, waar de meeste premiumauto’s worden gekocht, beter worden bediend. Ook maakt dat de Q5 minder gevoelig voor wisselkoers fluctuaties tussen de dollar en de euro.
In 2017 volgt de eerste Audi die met behulp van de file assistent in staat is om zelfstandig te rijden op wegen bij snelheden tot 60 kilometer per uur. Het gaat daarbij om de volgende generatie A8. Op technologisch gebied werkt Audi hard aan digitalisering op alle fronten, variërend van de intelligente fabriek tot aan de verbonden auto en autonoom rijden. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor de digitale kaartservice HERE, die Audi in 2015 samen met BMW en Daimler heeft aangekocht. Zeer nauwkeurige kaarten, gekoppeld aan realtime data, vormen de basis voor tal van toekomstige digitale services, en ook voor autonoom rijden.

Audi zet ook vol in op elektrisch aangedreven voertuigen. In 2018 wordt een eerste emissieloze SUV geïntroduceerd, de Q6 E-tron. Daarna wil het Duitse bedrijf ieder jaar een nieuwe auto met elektrische aandrijving lanceren. De Q6 E-tron zal in het Belgische Vorst gebouwd gaan worden en krijgt een actieradius van meer dan 500 kilometer. In de Brusselse randgemeente zullen ook de batterijen voor de elektrische SUV geproduceerd gaan worden.

"Wij gaan voor verdere groei in 2016", aldus Stadler. De eerste 4 maanden van het jaar onderstrepen dat Audi op de goede weg is om dat streven te realiseren, ondanks dat men werd ingehaald door Mercedes. Voor het eerst kozen in de periode januari t/m april meer dan 600.000 consumenten voor een nieuwe Audi. Dat waren er 4,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bron: Autointernationaal 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Audi maakt toekomstplannen bekend - Automobielmanagement.nl

Audi maakt toekomstplannen bekend

Audi investeert de komende jaren fors in innovatie en technologie. Dat moet leiden tot de lancering van de eerste volledig zelfrijdende Audi’s in 2025.

Die belofte deed bestuursvoorzitter Rupert Stadler (foto) van het dochterbedrijf van Volkswagen tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Dit jaar zal Audi circa 3 miljard euro investeren in nieuwe modellen en technologie. Er zullen meer dan 20 nieuwe of vernieuwde modellen op de markt worden gebracht. De peptalk is meer dan welkom nu Audi in de verkoopstatistieken gepasseerd is door Mercedes. Daardoor is het merk op grotere afstand komen te staan van het marktleiderschap in het premiumsegment.

De Q2, die reeds te zien was op de autosalon van Genève in maart, is het belangrijkste nieuwe model dat Audi in 2016 zal lanceren. Met deze compacte ‘urban SUV’ hoopt de Volkswagen dochter nieuwe, stedelijke kopers naar het merk te trekken. De Q2 gaat standaard geleverd worden met een eigen SIM kaart inclusief onbeperkte data, waarmee hij het internet verbonden is. Optioneel kunnen mobiele apparaten via een Wi-Fi hotspot in de auto gebruikt worden.

Ook de gelifte A3 zal de verkopen een impuls kunnen geven, zeker nu het model leverbaar wordt met fiscaalvriendelijke 3 cilinder benzinemotor. Verder staat een complete vernieuwing van de A5 modellijn op het menu en maakt de imagobouwer TT-RS in vernieuwde vorm zijn showroomdebuut.
Productietechnisch erg belangrijk is de tweede generatie Q5. Die debuteert in de tweede helft van dit jaar en zal in de nieuwe Audi fabriek in het Mexicaanse San Hosé Chiapa van de band rollen. Vanaf die locatie kan de Amerikaanse markt, waar de meeste premiumauto’s worden gekocht, beter worden bediend. Ook maakt dat de Q5 minder gevoelig voor wisselkoers fluctuaties tussen de dollar en de euro.
In 2017 volgt de eerste Audi die met behulp van de file assistent in staat is om zelfstandig te rijden op wegen bij snelheden tot 60 kilometer per uur. Het gaat daarbij om de volgende generatie A8. Op technologisch gebied werkt Audi hard aan digitalisering op alle fronten, variërend van de intelligente fabriek tot aan de verbonden auto en autonoom rijden. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor de digitale kaartservice HERE, die Audi in 2015 samen met BMW en Daimler heeft aangekocht. Zeer nauwkeurige kaarten, gekoppeld aan realtime data, vormen de basis voor tal van toekomstige digitale services, en ook voor autonoom rijden.

Audi zet ook vol in op elektrisch aangedreven voertuigen. In 2018 wordt een eerste emissieloze SUV geïntroduceerd, de Q6 E-tron. Daarna wil het Duitse bedrijf ieder jaar een nieuwe auto met elektrische aandrijving lanceren. De Q6 E-tron zal in het Belgische Vorst gebouwd gaan worden en krijgt een actieradius van meer dan 500 kilometer. In de Brusselse randgemeente zullen ook de batterijen voor de elektrische SUV geproduceerd gaan worden.

"Wij gaan voor verdere groei in 2016", aldus Stadler. De eerste 4 maanden van het jaar onderstrepen dat Audi op de goede weg is om dat streven te realiseren, ondanks dat men werd ingehaald door Mercedes. Voor het eerst kozen in de periode januari t/m april meer dan 600.000 consumenten voor een nieuwe Audi. Dat waren er 4,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bron: Autointernationaal 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding