Zelfrijdende truck gedraagt zich beestachtig

Onderzoekers van de Chalmers University of Technology vinden inspiratie in de evolutie en de biologie bij de ontwikkeling van een autonome vrachtwagen. De eerste openbare demonstratie van de truck vond plaats op 28 mei, op een Nederlandse snelweg.

Truckbouwer Volvo ziet moeilijkere markt

De vrachtwagen nam deel aan een competitie voor autonome voertuigen, binnen het kader van een EU-project waarin tien tot vijftien universiteiten tegen elkaar strijden met hun autonome voertuigen. De truck is een Volvo FH16 en hij werd door de onderzoekers van Chalmers voorbereid voor de eerste demonstratie op de A270 tussen Helmond en Eindhoven.

Ongelukken

Chalmers teamleider Ola Benderius legt uit dat de traditionele methode bij het ontwikkelen van autonomie steeds berust op het aanbrengen van verbeteringen op eerdere voertuigen. Zo worden geleidelijk nieuwe functies toegevoegd. Maar die methode is volgens hem niet geschikt voor het ontwikkelen van de autonome voertuigen van de toekomst.
"Het idee was steeds om te proberen alle mogelijke situaties in het verkeer afzonderlijk te identificeren en aan te pakken met specifieke functies. Dat betekent dat het systeem een groot aantal scenario’s moet afdekken. Zo kun je weliswaar heel veel verschillende situaties aanpakken, maar vroeg of laat kunnen er ongelukken gebeuren", zegt Ola Benderius.
Zijn onderzoeksteam beschouwt in plaats daarvan het zelfrijdende voertuig als een compleet nieuwe soort voertuig. Een voertuig dat meer lijkt op een dier, een biologisch organisme, dan een technisch systeem. 

Leren van de natuur

"Biologische systemen zijn de beste autonome systemen die we kennen. Het absorbeert via zintuigen informatie uit zijn omgeving en reageert direct en veilig", aldus Benderius. Met zijn team wil hij werken aan een transportrevolutie, vergelijkbaar met de vervanging van het paard door de auto.
Alle informatie die de truck verzamelt met sensoren en camera’s wordt geconverteerd in een formaat dat lijkt op de manier waarop mensen en dieren de wereld interpreteren via hun zintuigen. Daardoor kan de truck onverwachte situaties in zijn basisontwerp adapteren.

Stimuli

In plaats van slechts één omvangrijk programma met specifieke functies voor alle voorkomende situaties, werkt het team aan kleine, algemene gedragsblokken waarmee de truck moet reageren op uiteenlopende stimuli. De truck is geprogrammeerd om alle stimuli constant binnen redelijke niveaus te houden en zal zelfs continu leren om dat zo efficiënt mogelijk te doen. Dat maakt het raamwerk extreem flexibel en goed in het managen van plotselinge en nieuwe gevaren, stelt Benderius.

Open source

De software, OpenDLV (wat staat voor driverless vehicle), wordt ontwikkeld als open source code en is vrij beschikbaar op het internet. Daardoor hopen Benderius en zijn projectgroep dat andere onderzoekers over de hele wereld zich aansluiten bij het project. OpenDLV is bedoeld als een academisch platform voor researchers in verschillende disciplines, zoals voertuig-engineering, adaptieve systemen, computertechniek, neurologie en biologie, waar zij kennis kunnen uitwisselen over de manier waarop autonome voertuigen veilig en op grote schaal in de maatschappij kunnen worden geïntroduceerd.

Zelfrijdende truck gedraagt zich beestachtig - Automobielmanagement.nl

Zelfrijdende truck gedraagt zich beestachtig

Onderzoekers van de Chalmers University of Technology vinden inspiratie in de evolutie en de biologie bij de ontwikkeling van een autonome vrachtwagen. De eerste openbare demonstratie van de truck vond plaats op 28 mei, op een Nederlandse snelweg.

Truckbouwer Volvo ziet moeilijkere markt

De vrachtwagen nam deel aan een competitie voor autonome voertuigen, binnen het kader van een EU-project waarin tien tot vijftien universiteiten tegen elkaar strijden met hun autonome voertuigen. De truck is een Volvo FH16 en hij werd door de onderzoekers van Chalmers voorbereid voor de eerste demonstratie op de A270 tussen Helmond en Eindhoven.

Ongelukken

Chalmers teamleider Ola Benderius legt uit dat de traditionele methode bij het ontwikkelen van autonomie steeds berust op het aanbrengen van verbeteringen op eerdere voertuigen. Zo worden geleidelijk nieuwe functies toegevoegd. Maar die methode is volgens hem niet geschikt voor het ontwikkelen van de autonome voertuigen van de toekomst.
"Het idee was steeds om te proberen alle mogelijke situaties in het verkeer afzonderlijk te identificeren en aan te pakken met specifieke functies. Dat betekent dat het systeem een groot aantal scenario’s moet afdekken. Zo kun je weliswaar heel veel verschillende situaties aanpakken, maar vroeg of laat kunnen er ongelukken gebeuren", zegt Ola Benderius.
Zijn onderzoeksteam beschouwt in plaats daarvan het zelfrijdende voertuig als een compleet nieuwe soort voertuig. Een voertuig dat meer lijkt op een dier, een biologisch organisme, dan een technisch systeem. 

Leren van de natuur

"Biologische systemen zijn de beste autonome systemen die we kennen. Het absorbeert via zintuigen informatie uit zijn omgeving en reageert direct en veilig", aldus Benderius. Met zijn team wil hij werken aan een transportrevolutie, vergelijkbaar met de vervanging van het paard door de auto.
Alle informatie die de truck verzamelt met sensoren en camera’s wordt geconverteerd in een formaat dat lijkt op de manier waarop mensen en dieren de wereld interpreteren via hun zintuigen. Daardoor kan de truck onverwachte situaties in zijn basisontwerp adapteren.

Stimuli

In plaats van slechts één omvangrijk programma met specifieke functies voor alle voorkomende situaties, werkt het team aan kleine, algemene gedragsblokken waarmee de truck moet reageren op uiteenlopende stimuli. De truck is geprogrammeerd om alle stimuli constant binnen redelijke niveaus te houden en zal zelfs continu leren om dat zo efficiënt mogelijk te doen. Dat maakt het raamwerk extreem flexibel en goed in het managen van plotselinge en nieuwe gevaren, stelt Benderius.

Open source

De software, OpenDLV (wat staat voor driverless vehicle), wordt ontwikkeld als open source code en is vrij beschikbaar op het internet. Daardoor hopen Benderius en zijn projectgroep dat andere onderzoekers over de hele wereld zich aansluiten bij het project. OpenDLV is bedoeld als een academisch platform voor researchers in verschillende disciplines, zoals voertuig-engineering, adaptieve systemen, computertechniek, neurologie en biologie, waar zij kennis kunnen uitwisselen over de manier waarop autonome voertuigen veilig en op grote schaal in de maatschappij kunnen worden geïntroduceerd.