Rabo-rapport: gunstige vooruitzichten elektrische auto

De batterijen voor elektrische auto’s worden razendsnel goedkoper. Dat schrijft Rabobank in het trendrapport “De elektrische auto: a convenient truth”. De lagere batterijprijzen dragen eraan bij dat elektrische auto’s een aanzienlijk groter bereik krijgen.

Lagere kostprijs per kWh

De prijzen dalen tot 200 dollar per kWh in 2020 en zelfs 150 dollar per kWh in 2025. De batterij van bijvoorbeeld een Nissan Leaf (30 kWh) kost in 2025 dan zo’n 4.500 dollar. 

Betaalbaar

De bank stelt dat volgend jaar auto’s arriveren die meer dan 300 km rijden op een volle batterij. En die auto’s zijn ook betaalbaar. Met dit grotere bereik verdwijnt een belangrijke barrière voor de acceptatie van elektrisch rijden. Dus schrijft de bank: ‘De Rabobank is dan ook van mening dat we aan de vooravond lijken te staan van de grote doorbraak van de EV.’ 

Beschikbaarheid van oplaadplekken

De volgende hobbel die het rapport noemt, is de beschikbaarheid van oplaadplekken: niet iedereen kan thuis of bij huis opladen en de grotere accu’s vragen steeds meer om snellaadoplossingen. 

Uit het rapport

•…de prijs van Li-ion batterijen waarschijnlijk nog voor 2020 onder de 200 dollar per KWh duiken en voor 2025 zelfs onder de 150 dollar/KWh…
•…een aandeel van 5% volledig elektrische auto’s (400.000) maar tot zo’n 1% extra elektriciteitsverbruik leiden in Nederland…
•…binnen 5 tot 7 jaar het punt zal worden bereikt waarop de EV het in kosten gemeten gaat winnen van de conventionele auto met verbrandingsmotor…
•…Vanaf 2017 komen EV’s op de markt waarmee voor een betaalbare prijs een tenminste 300 km op een volle batterij kan worden gemaakt…
 

Rabobank ziet ook enkele hobbels op het pad van de EV:

•…Het aandeel van de EV in Nederland is nu nog marginaal: 100.000 EV’s op een totaal van afgerond 8 miljoen auto’s, waarvan slechts 10.400 geheel elektrisch. De doelstellingen van 200.000 EV’s in 2020 en 2 miljoen EV’s in 2030 zijn dan ook best ambitieus te noemen…
•…Er is aarzeling tot grote investeringen in de EV omdat onzeker is of deze het uiteindelijk wel gaat maken en vanwege de kritische houding van de consument ten aanzien van de EV…
•…De beperkingen van de EV moeten worden opgelost, vooral met betrekking tot de batterij. Ze zijn nog te duur, de capaciteit is te laag en het laden duurt te lang…
•…In de transitie naar zero-emission vervoer is de waterstof auto met een brandstofcel (de FCEV) een concurrent van de EV. De voordelen van de FCEV zijn de hogere range en het korte tijdsbestek waarin kan worden bijgetankt…

Bron: ZERauto 

Rabo-rapport: gunstige vooruitzichten elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Rabo-rapport: gunstige vooruitzichten elektrische auto

De batterijen voor elektrische auto’s worden razendsnel goedkoper. Dat schrijft Rabobank in het trendrapport “De elektrische auto: a convenient truth”. De lagere batterijprijzen dragen eraan bij dat elektrische auto’s een aanzienlijk groter bereik krijgen.

Lagere kostprijs per kWh

De prijzen dalen tot 200 dollar per kWh in 2020 en zelfs 150 dollar per kWh in 2025. De batterij van bijvoorbeeld een Nissan Leaf (30 kWh) kost in 2025 dan zo’n 4.500 dollar. 

Betaalbaar

De bank stelt dat volgend jaar auto’s arriveren die meer dan 300 km rijden op een volle batterij. En die auto’s zijn ook betaalbaar. Met dit grotere bereik verdwijnt een belangrijke barrière voor de acceptatie van elektrisch rijden. Dus schrijft de bank: ‘De Rabobank is dan ook van mening dat we aan de vooravond lijken te staan van de grote doorbraak van de EV.’ 

Beschikbaarheid van oplaadplekken

De volgende hobbel die het rapport noemt, is de beschikbaarheid van oplaadplekken: niet iedereen kan thuis of bij huis opladen en de grotere accu’s vragen steeds meer om snellaadoplossingen. 

Uit het rapport

•…de prijs van Li-ion batterijen waarschijnlijk nog voor 2020 onder de 200 dollar per KWh duiken en voor 2025 zelfs onder de 150 dollar/KWh…
•…een aandeel van 5% volledig elektrische auto’s (400.000) maar tot zo’n 1% extra elektriciteitsverbruik leiden in Nederland…
•…binnen 5 tot 7 jaar het punt zal worden bereikt waarop de EV het in kosten gemeten gaat winnen van de conventionele auto met verbrandingsmotor…
•…Vanaf 2017 komen EV’s op de markt waarmee voor een betaalbare prijs een tenminste 300 km op een volle batterij kan worden gemaakt…
 

Rabobank ziet ook enkele hobbels op het pad van de EV:

•…Het aandeel van de EV in Nederland is nu nog marginaal: 100.000 EV’s op een totaal van afgerond 8 miljoen auto’s, waarvan slechts 10.400 geheel elektrisch. De doelstellingen van 200.000 EV’s in 2020 en 2 miljoen EV’s in 2030 zijn dan ook best ambitieus te noemen…
•…Er is aarzeling tot grote investeringen in de EV omdat onzeker is of deze het uiteindelijk wel gaat maken en vanwege de kritische houding van de consument ten aanzien van de EV…
•…De beperkingen van de EV moeten worden opgelost, vooral met betrekking tot de batterij. Ze zijn nog te duur, de capaciteit is te laag en het laden duurt te lang…
•…In de transitie naar zero-emission vervoer is de waterstof auto met een brandstofcel (de FCEV) een concurrent van de EV. De voordelen van de FCEV zijn de hogere range en het korte tijdsbestek waarin kan worden bijgetankt…

Bron: ZERauto