Zelfrijdende auto’s trekken veel bekijks (filmpje)

Op zaterdag 28 en zondag 29 mei vond op de snelweg tussen Helmond en Eindhoven de Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC 2016) plaats. Zo’n tweeduizend mensen bezochten het evenement.

Tien studententeams uit zes Europese landen streden bij de GCDC 2016 om de meeste punten voor de beste prestatie in coöperatief en autonoom rijden. De wedstrijd – bestaande uit drie verschillende proeven van verkeersscenario’s – was op zaterdag voor bezoekers te aanschouwen vanaf het kruispunt bij de Automotive Campus.  

De GCDC was daarmee onderdeel van de Dutch Technology Week. Het Zweedse studententeam Halmstad won de eerste prijs, gevolg door het Duitse team KIT AnnieWay en het Zweedse truckteam KTH. Het Nederlandse ATeam met studenten van TU Eindhoven en Fontys Hogescholen greep helaas naast de podiumplaatsen. De drie proeven om de bekwaamheid van de zelfrijdende auto’s te testen waren: het samenvoegen van twee rijen voertuigen tot één (ritsen), het geautomatiseerd kruisen van en afslaan op een kruispunt en het automatisch plaatsmaken voor een noodhulpvoertuig.  

GCDC

De GCDC 2016 is onderdeel van het internationale i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience) project, gesteund vanuit de Europese Commissie. In i-Game werken TNO, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Zweedse Viktoria ICT en het Spaanse Idiada samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en -kanalen.  

Nederland als ‘Living Lab’

Nederland loopt voorop in de ontwikkeling en het testen van coöperatief rijden omdat de mobiliteitsuitdagingen in Nederland van doorstroming, veiligheid en milieu-impact niet meer alleen opgelost kunnen worden door de aanleg van nieuwe wegen. Nederland heeft hier belang bij en heeft hiervoor een gunstig klimaat doordat bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen optrekken, een gezamenlijke doelstelling hebben en de wet- en regelgeving daarmee in lijn brengen. Bovendien zijn er in Nederland veel internationaal vooroplopende partijen in de hightech- en verkeersindustrie die met coöperatief rijden bezig zijn.  

De GCDC 2016 is voor de tweede keer georganiseerd. Het resultaat van de GCDC 2016 overtrof volgens de organisatie ‘alle verwachtingen’. Daarmee ziet het organiserend consortium de GCDC graag op jaarlijkse- of tweejaarlijkse basis terugkeren.
 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Zelfrijdende auto’s trekken veel bekijks (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Zelfrijdende auto’s trekken veel bekijks (filmpje)

Op zaterdag 28 en zondag 29 mei vond op de snelweg tussen Helmond en Eindhoven de Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC 2016) plaats. Zo’n tweeduizend mensen bezochten het evenement.

Tien studententeams uit zes Europese landen streden bij de GCDC 2016 om de meeste punten voor de beste prestatie in coöperatief en autonoom rijden. De wedstrijd – bestaande uit drie verschillende proeven van verkeersscenario’s – was op zaterdag voor bezoekers te aanschouwen vanaf het kruispunt bij de Automotive Campus.  

De GCDC was daarmee onderdeel van de Dutch Technology Week. Het Zweedse studententeam Halmstad won de eerste prijs, gevolg door het Duitse team KIT AnnieWay en het Zweedse truckteam KTH. Het Nederlandse ATeam met studenten van TU Eindhoven en Fontys Hogescholen greep helaas naast de podiumplaatsen. De drie proeven om de bekwaamheid van de zelfrijdende auto’s te testen waren: het samenvoegen van twee rijen voertuigen tot één (ritsen), het geautomatiseerd kruisen van en afslaan op een kruispunt en het automatisch plaatsmaken voor een noodhulpvoertuig.  

GCDC

De GCDC 2016 is onderdeel van het internationale i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience) project, gesteund vanuit de Europese Commissie. In i-Game werken TNO, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Zweedse Viktoria ICT en het Spaanse Idiada samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en -kanalen.  

Nederland als ‘Living Lab’

Nederland loopt voorop in de ontwikkeling en het testen van coöperatief rijden omdat de mobiliteitsuitdagingen in Nederland van doorstroming, veiligheid en milieu-impact niet meer alleen opgelost kunnen worden door de aanleg van nieuwe wegen. Nederland heeft hier belang bij en heeft hiervoor een gunstig klimaat doordat bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen optrekken, een gezamenlijke doelstelling hebben en de wet- en regelgeving daarmee in lijn brengen. Bovendien zijn er in Nederland veel internationaal vooroplopende partijen in de hightech- en verkeersindustrie die met coöperatief rijden bezig zijn.  

De GCDC 2016 is voor de tweede keer georganiseerd. Het resultaat van de GCDC 2016 overtrof volgens de organisatie ‘alle verwachtingen’. Daarmee ziet het organiserend consortium de GCDC graag op jaarlijkse- of tweejaarlijkse basis terugkeren.
 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding