Volgens de private bank is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk omdat de software ervan nog in de kinderschoenen staat. Geert Offergelt, Hoofd Private Insurance zegt naar aanleiding van het dodelijk ongeluk met Tesla: "De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken. De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?"

Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels op de schop. Volgens Offergelt is het een optie bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij: "Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt." Ook is de premie voor de zelfrijdende auto nauwelijks in te schatten. Volgens Offergelt zouden dure reparaties door alle technologie in de auto de premie opdrijven, terwijl deze juist weer lager kan worden omdat zelfrijdende auto’s minder schade maken: "Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt."

Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met dit soort voertuigen op de openbare weg mogelijk maken.