Autonoom rijden ‘geschenk uit de hemel’ voor ouderen

Autonoom rijden zou weleens een geschenk uit de hemel kunnen zijn voor wat tegenwoordig de grootste klantengroep is voor de autoverkopers: 60-plussers.

Als de concentratie wat minder wordt of de ogen te wensen over laten, kunnen autonoom rijden of in ieder geval autonome functies een uitkomst worden.

In Duitsland wordt momenteel al één op de drie nieuwe auto’s verkocht aan een oudere klant en in ons land ligt dat op ongeveer hetzelfde niveau. De auto-industrie speelt graag op die doelgroep in zonder dat al te zeer aan de grote klok te hangen omdat de ouderen zelf niet onderscheidend behandeld willen worden. Functies als automatisch remmen, nachtzicht-assistentie, vermoeidheidssignalering en dergelijke zijn bij uitstek geschikt om de wat oudere automobilist voldoende zelfvertrouwen te geven om toch te blijven rijden en daarmee dus interesse te blijven houden in een (nieuwe) auto. "Ik zou iedere 70+-er in ieder geval willen aanraden alles wat er op dit moment op dat gebied al op de markt is te overwegen. Een seconde onoplettendheid bij 100 kilometer per uur betekent 28 meter remweg. Automatisch remmen kan dan je redding betekenen,” zegt Heiko Wolframm, expert voor assistentiesystemen bij de Duitse automobilistenbond ADAC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autonoom rijden ‘geschenk uit de hemel’ voor ouderen - Automobielmanagement.nl

Autonoom rijden ‘geschenk uit de hemel’ voor ouderen

Autonoom rijden zou weleens een geschenk uit de hemel kunnen zijn voor wat tegenwoordig de grootste klantengroep is voor de autoverkopers: 60-plussers.

Als de concentratie wat minder wordt of de ogen te wensen over laten, kunnen autonoom rijden of in ieder geval autonome functies een uitkomst worden.

In Duitsland wordt momenteel al één op de drie nieuwe auto’s verkocht aan een oudere klant en in ons land ligt dat op ongeveer hetzelfde niveau. De auto-industrie speelt graag op die doelgroep in zonder dat al te zeer aan de grote klok te hangen omdat de ouderen zelf niet onderscheidend behandeld willen worden. Functies als automatisch remmen, nachtzicht-assistentie, vermoeidheidssignalering en dergelijke zijn bij uitstek geschikt om de wat oudere automobilist voldoende zelfvertrouwen te geven om toch te blijven rijden en daarmee dus interesse te blijven houden in een (nieuwe) auto. "Ik zou iedere 70+-er in ieder geval willen aanraden alles wat er op dit moment op dat gebied al op de markt is te overwegen. Een seconde onoplettendheid bij 100 kilometer per uur betekent 28 meter remweg. Automatisch remmen kan dan je redding betekenen,” zegt Heiko Wolframm, expert voor assistentiesystemen bij de Duitse automobilistenbond ADAC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding