Een breder dienstenpakket leveren die moet worden toegespitst op alsmaar breder uiteenlopende behoeften. Dat is de missie van MOIA. De Duitse autofabrikant zet hier volgens eigen zeggen een nieuwe stap in het veranderingsproces om uit te groeien tot wereldwijd marktleider op het gebied van duurzame mobiliteit.

In 2025 moet een ‘substantieel’ deel van de omzet uit deze mobiliteitsdiensten komen. Het doel is marktleider te worden. De onderneming, waarin alle Volkswagen-merken deelnemen, gaat als zelfstandig bedrijf opereren en krijgt in Berlijn haar hoofdkantoor.

Nieuwe mobiliteitsdiensten zullen ook in samenwerking worden ontwikkeld. Ole Harms, de CEO van MOIA zegt op zoek te zijn naar de knapste koppen op tech-(startup)gebied. Het bedrijf start met zo’n 50 mensen , maar dat zullen er in 2017 rap meer worden, voorspelt Harms. MOIA heeft onlangs een driejarig partnership afgesloten met de Duitse stad Hamburg voor het ontwikkelingen van slimme, stedelijke transportsystemen.

Nieuwe diensten zullen zich richten op Shared mobility en mobility on demand. Volkswagen had al eerder een belang genomen in Gett, een tegenhanger van Uber. Dat is al actief in zo’n 100 steden wereldwijd, waaronder recentelijk Moskou. Meer Europese steden moeten snel volgen.

Ook in carpooling ziet de onderneming kansen. Hiervoor wordt een nieuw platform ontwikkeld die via een app is te bereiken. Het moet individueel en publiek transport efficiënter maken, aldus MOIA. Begin 2017 starten de eerste pilotprojecten.