Monopolie automerken rond extreem waardevolle data uit auto’s bedreigt autobedrijven

Beschikbaarheid van de live informatie uit auto’s – big data – wordt in toenemende mate ook big business. De ontwikkeling ontluikt nog maar net, wordt gesteld in een rapport van McKinsey.

Monopolie automerken rond extreem waardevolle data uit auto’s bedreigt autobedrijven

Zij schatten dat je in de autowereld tegen het jaar 2030 met deze nieuwe ‘tak van sport’ over een waarde van 750 miljard dollar spreekt.

De organisaties van Europese autofabrikanten en -toeleveranciers hebben – mag je aannemen – mede daarom een gezamenlijk systeem aangekondigd waarbij alle beschikbare digitale informatie uit de auto naar een eigen server van de fabrikant wordt geleid.

EAMA en EAAS willen een deel van die data vervolgens doorsturen naar een neutrale server die toegankelijk is voor onafhankelijke partijen. Dat zou een belangrijke slag zijn in een tijd dat telematicafuncties in de auto steeds waardevoller en zelfs virtueel onmisbaar wordt. Allerhande applicaties worden razendsnel populairder.

Onder aanvoering van de Europese koepel voor organisaties in de autobranche CECRA komen de onafhankelijke partijen tegen deze oplossing in het geweer. Kort samengevat komt het erop neer dat zij het als concurrentievervalsing zien als de fabrikanten als enige direct toegang hebben tot álle informatie.

CECRA: ‘Het zou een bedreiging zijn voor de competitie en zeker ook de innovatie. Bovendien moet de consument in deze digitale tijd zelf de keuze kunnen maken of en aan wie hij die gegevens beschikbaar wil stellen.’

‘De fabrikanten en hun toeleveranciers zijn ook actief in de markt van allerhande gerelateerde diensten en producten. Denk aan financiële diensten, leasen. Verzekeren, diagnose, vervangende onderdelen en dergelijke. Die vertrouwen in deze digitale tijd in toenemende mate op real time informatie uit de auto.’
Het is niet genoeg om daarbij alleen via een tussenstation te kunnen werken, stellen zij. Er is een directe vitale verbindingslijn noodzakelijk.

‘Zo’n open platform is de juiste weg naar de toekomst, uiteraard met dezelfde mate van beveiliging, bescherming en aansprakelijkheid als bij de oplossing die de fabrikanten kiezen.’
Volgens CECRA is het voor dealers en universele autobedrijven cruciaal dat ze voor proactieve en maatwerk service en het verlenen van allerhande diensten aan hun klanten direct toegang hebben tot dergelijke informatie. (Rob van Ginneken)

Monopolie automerken rond extreem waardevolle data uit auto’s bedreigt autobedrijven - Automobielmanagement.nl

Monopolie automerken rond extreem waardevolle data uit auto’s bedreigt autobedrijven

Beschikbaarheid van de live informatie uit auto’s – big data – wordt in toenemende mate ook big business. De ontwikkeling ontluikt nog maar net, wordt gesteld in een rapport van McKinsey.

Monopolie automerken rond extreem waardevolle data uit auto’s bedreigt autobedrijven

Zij schatten dat je in de autowereld tegen het jaar 2030 met deze nieuwe ‘tak van sport’ over een waarde van 750 miljard dollar spreekt.

De organisaties van Europese autofabrikanten en -toeleveranciers hebben – mag je aannemen – mede daarom een gezamenlijk systeem aangekondigd waarbij alle beschikbare digitale informatie uit de auto naar een eigen server van de fabrikant wordt geleid.

EAMA en EAAS willen een deel van die data vervolgens doorsturen naar een neutrale server die toegankelijk is voor onafhankelijke partijen. Dat zou een belangrijke slag zijn in een tijd dat telematicafuncties in de auto steeds waardevoller en zelfs virtueel onmisbaar wordt. Allerhande applicaties worden razendsnel populairder.

Onder aanvoering van de Europese koepel voor organisaties in de autobranche CECRA komen de onafhankelijke partijen tegen deze oplossing in het geweer. Kort samengevat komt het erop neer dat zij het als concurrentievervalsing zien als de fabrikanten als enige direct toegang hebben tot álle informatie.

CECRA: ‘Het zou een bedreiging zijn voor de competitie en zeker ook de innovatie. Bovendien moet de consument in deze digitale tijd zelf de keuze kunnen maken of en aan wie hij die gegevens beschikbaar wil stellen.’

‘De fabrikanten en hun toeleveranciers zijn ook actief in de markt van allerhande gerelateerde diensten en producten. Denk aan financiële diensten, leasen. Verzekeren, diagnose, vervangende onderdelen en dergelijke. Die vertrouwen in deze digitale tijd in toenemende mate op real time informatie uit de auto.’
Het is niet genoeg om daarbij alleen via een tussenstation te kunnen werken, stellen zij. Er is een directe vitale verbindingslijn noodzakelijk.

‘Zo’n open platform is de juiste weg naar de toekomst, uiteraard met dezelfde mate van beveiliging, bescherming en aansprakelijkheid als bij de oplossing die de fabrikanten kiezen.’
Volgens CECRA is het voor dealers en universele autobedrijven cruciaal dat ze voor proactieve en maatwerk service en het verlenen van allerhande diensten aan hun klanten direct toegang hebben tot dergelijke informatie. (Rob van Ginneken)