Auto’s worden in de toekomst dataproducerende platformen. Veel bedrijven zijn geïnteresseerd in die data, zoals verzekeringsmaatschappijen, maar ook Google dat met live Streetview straks ziet of je de voordeur open hebt laten staat. Volgens Carlo van de Weijer, director strategic area Smart Mobility van de TU Eindhoven (TU/e) en vice-president Traffic Solutions van TomTom, zullen auto’s inherent veilig en inherent schoon worden en zal het verkeer zichzelf regelen. 

Exponentiële ontwikkeling

De digitalisering die de auto-industrie staat te wachten komt sneller dan we ons realiseren. Het is namelijk een exponentiële ontwikkeling en daar kunnen mensen volgens Van de Weijer maar slecht mee omgaan. "Wij zijn lineair denkende wezens, dus als ontwikkelingen exponentieel verlopen hebben we de snelheid vaak niet in de gaten. Als je dertig stappen van één meter zet, ben je dertig stappen verder, maar als je dertig keer elke stap gaat verdubbelen – dus één meter, twee meter, vier meter, acht meter – dan ben je na dertig keer 26 keer de wereld rondgelopen. Daarom maken mensen fouten in hun voorspellingen." Tot wat voor enorme ontwrichting dat kan leiden, maakte Kodak duidelijk. Kodak zag de digitale fotografie aankomen, maar vergiste zich in de snelheid. Bij Kodaks’ faillissement verdwenen 140 duizend banen; bij Instagram kwamen er slechts 35 voor in de plaats. Van de Weijer: "Als de digitalisatie toeslaat, zie je telkens een vast patroon: een enorme ontwrichting, er verdwijnt geld en materiaal uit de industrie en er komen nieuwe spelers op de markt. In korte tijd heb je geen encyclopedie, filmrolletje of cd meer nodig. De digitalisering maakt alles goedkoper en democratischer.
 

Schoon en veilig

Diezelfde digitalisatie staat de auto-industrie te wachten, al zal het minder snel gaan omdat er fysieke omstandigheden zijn. Mensen en goederen moeten zich immers verplaatsen. Van de Weijer: "Bij dit soort ontwrichtingen wordt vaak het Google-autootje als voorbeeld genomen, maar er zijn belangrijkere ontwikkelingen: auto’s zullen inherent veilig en inherent schoon worden en het verkeer zal zichzelf regelen. Die drie dingen hebben meer consequenties dan de autonome auto ooit zal hebben." Laten we met het verkeer beginnen. De infrastructuur wordt veel mooier en soberder, want verkeersborden en stoplichten zijn straks overbodig. Het verkeer zal zichzelf managen. Files blijven wel een probleem, maar worden volgens Van de Weijer een ‘vrijwillig te ondergaan fenomeen.’ "Er is straks zoveel informatie beschikbaar, dat files zijn te voorkomen en te vermijden. Bovendien is een file niet zo erg, als je weet dat het zes minuten en 32 seconden duurt. Je kunt in de auto werken, want bij lage snelheid rijdt de auto autonoom. We krijgen de narigheid uit de file." Dan de veiligheid: auto’s zullen inherent veilig worden. In de jaren zeventig werd de daling van het aantal verkeersslachtoffers ingezet door snelheids- en alcohollimieten, daarna kwamen de airbags en de autogordels en de laatste vijf jaar zien we autosystemen die ongelukken voorkomen. Van de Weijer: "Volvo claimt dat geen enkele Volvo vanaf 2020 nog bij een dodelijk ongeluk is betrokken. Gelet op de statistieken zijn ze al behoorlijk op weg. Dat is overigens iets anders dan autonoom rijden. Je kunt heel goed inherent veilig rijden in een sportauto zonder dat die auto autonoom is."
 

Zonne-energie

Al vanaf de oertijd schijnen mensen gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag mobiel te zijn. Ongeacht het land of de tijd waarin ze leven. Reizen zit ons in de genen. Sinds 1900 reizen we dat ene uur en die zes minuten vooral per auto. Van de Weijer: "De auto is het belangrijkste vervoermiddel geworden en dat kwam vooral door het milieu. Paarden poepen vijftien kg per dag. Alleen in New York had je aan het begin van de twintigste eeuw al 110 duizend à 120 duizend paarden en door die enorme shitzooi braken er ziektes uit. De auto kwam als redder van het milieu." Ook in de toekomst kan die auto een milieukampioen worden, want de derde ontwikkeling is dat auto’s inherent schoon worden. Van de Weijer: "We hebben op de universiteit motoren waarvan de uitlaatgassen schoner zijn dan de lucht die ze aanzuigen. Het is overigens nog wel een uitdaging om te zorgen dat die motoren tijdens hun levensduur schoon blijven." De elektrische auto zal in 2020, 2025 doorbreken, niet omdat ze zo schoon zijn, maar omdat ze zo goedkoop zijn. Van de Weijer: "Tesla bouwt een batterijfabriek, die de wereldwijde batterijproductie met een factor twee verhoogt. De fabriek werkt op zonne-energie. De energie die ‘s nachts nodig is om batterijen te produceren, haalt Tesla uit de accu’s die ze overdag produceren. Op die manier hebben de accu’s alvast één testcyclus gehad. In 2030, 2035 zal een kilowattuur (kWh) zonnestroom nog maar één cent kosten en daar kan een Tesla vijf kilometer op rijden. Vrachtwagens en vliegtuigen blijven brandstof nodig hebben, maar die brandstof maken we met elektriciteit. Voor het maken van elektriciteit gebruiken we geen aardgas, maar zonne-energie. Zonne-energie wordt dus ook een bron voor brandstoffen." 

De toekomst is aan de auto

De hoeveelheid mensen die je een stad binnenkrijgt per baanbreedte van drie meter wordt uitgedrukt in de corridorcapaciteit. Bussen en treinen zijn echter duur en draaien op subsidie; alleen de infrastructuur voor treinen kost al 3,5 miljard euro per jaar. Van de Weijer: "Om aan te geven hoe duur de trein is: het zal voor de overheid in pakweg 2030 goedkoper zijn om alle studenten een auto te geven dan een OV-jaarkaart. Maar auto’s hebben geen hoge corridorcapaciteit, dus zijn er alternatieven nodig. De metro en de fiets zijn de onbetwiste corridor-kampioenen. Bovendien is fietsen gezond, goedkoop en blijft de stad bereikbaar. Geen wonder dat de overheid het stimuleert. Vliegen, vraaggestuurde flexbussen en snelwegcoaches kosten de overheid ook weinig geld, maar geen enkele vorm van mobiliteit is voor de overheid zo goedkoop als de auto." En niet alleen voor de overheid. Van de Weijer verwacht dat we straks voor 99 euro per maand een elektrische auto rijden, inclusief elektriciteit. Dat lijkt ver weg, maar vorig jaar bood Albert Heijn al een Hyundai i10 private lease aan voor 149 euro. De digitalisering maakt autorijden veel goedkoper. Van de Weijer: "Bovendien zal mobiliteit als service ook een rol spelen. Er is ontzettend veel capaciteit van mensen die bijna gratis rond willen rijden. Misschien wordt het geen Uber, maar Neben, Unter of Zwischen, maar aan dit soort diensten is behoefte. In dat businessmodel zal de autobranche geld moeten zien te verdienen. Het mooie is echter dat de auto veel problemen oplost en dat we gewoon inherent schoon en veilig mobiel blijven. Waarschijnlijk één uur en zes minuten per dag."