De twee bedrijven investeren samen 11,4 miljoen dollar maar rekenen er dan wel op dat er ook 16,4 miljoen subsidie van de California Energy Commission los komt.

Californië telt momenteel 25 waterstofcel ‘pompstations’. Dat moeten er uiteindelijk in 2024 zo’n 100 zijn en Shell wil daar samen met Toyota een bijdrage aan leveren. "Voldoende toegankelijke, betrouwbare en makkelijk te bereiken mogelijkheden om bij te tanken is een randvoorwaarde om deze brandstof geaccepteerd te krijgen. Met Shell hebben we daarbij ook een enorm energiebedrijf aan boord dat de expertise en de vereiste middelen kan inbrengen," zegt Craig Scott van Toyota Motor North America. Dat waterstofcel-auto’s nog geen grote opmars hebben gemaakt, blijkt wel uit het feit dat Toyota zelf vorig jaar in de hele VS niet meer dan 1.034 exemplaren van de op die brandstof lopende Mirais heeft verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding