Na de eerste SUV – Ateca – ook de eerste elektrische auto dus?

De Meo is er helder over: "Die komt eraan, in 2019 om precies te zijn, maar deze wordt het dan niet. We werken aan een andere stadsauto."

In Spaanse media wordt gesproken over een echte stadsmini, in een metropool als Barcelona een logische gedachte.

"Deze eMii is bedoeld als deelauto en zal worden gebruikt door onder andere onze nieuwe innovatieafdeling ‘Metropolis:Lab.’ Een soort denktank voor nieuwe connected toepassingen. Die wordt gevestigd in Pier01, het hart van Barcelona Tech City."

In die broedplaats van innovatie werken al zo’n duizend startups en andere hightech bedrijven en ook die kunnen de tien prototypes eMii gebruiken. Niet in de laatste om ideeën en concepten op het gebied van connectiviteit en het bijbehorende digitale ‘ecosysteem’ in de praktijk te beproeven.
De Meo: "Het is niet zo ingewikkeld om op shows studies van futuristische toepassingen te laten zien, maar waar het echt om gaat is dat ze wèrken. Metropolis: Lab werkt aan een systeem dat diep in de stad Barcelona en zijn verkeer verweven zit, maar die logaritmes moeten later natuurlijk ook te vertalen zijn naar andere grote steden."

Seat claimt binnen de Volkswagen Groep juist deze innovatie omdat het naar hun smaak bij de dynamiek van het merk past. Meer dan autonoom rijden of de elektrische auto.

David Gendry, topman verantwoordelijk voor ‘klantbeleving’: "We hebben daarmee als klein merk veel te winnen. Wij profiteren natuurlijk veel van de techniek van het moederconcern, maar als het om connectiviteit gaat willen wij zelf leidend zijn. Barcelona is een connected wereldstad, verbonden met locaties als Palo Alto en Berlijn. Bekijk het zo: zoals er gedeelde techniek is als pakweg het MQB-platform komt er ook een digitaal platform op dit nieuwe gebied."

Seat zegt zijn modellen de komende twee jaar in elk geval al connectiviteit mee te willen geven en later dus ook in een zeer geavanceerde innovatieversie. Die overigens ook een nieuw dashboard zal vereisen, liet men op de MWC zien.

Saillant detail: ook bestaande auto’s kunnen binnenkort met een dongel in de OBD-poort geschikt worden gemaakt voor een speciale app op de smartphone. Niet in de laatste plaats ook omdat zo letterlijk contact blijft tussen auto en autobedrijf. Volgens Gendry ook belangrijk om de niet geweldige merktrouwheid te verbeteren. (RvG)