Scania wil autonome EV’s uit verkeerstoren regelen

Scania ziet een toekomst voor zich waarin zelfrijdende elektrische voertuigen worden ‘bestuurd’ vanuit een verkeerstoren.

Daarmee ontstaat een mobiliteitswereld ‘die beter is voor de maatschappij, beter voor het milieu en meer winst oplevert voor het bedrijfsleven,’ denkt Claes Erixon, hoofd research & development bij de tot de VW Groep behorende vrachtwagenfabrikant.

Scania investeert veel in de ontwikkeling van ‘technologieën van de toekomst’, zoals rond de enorme mogelijkheden die het verzamelen van real-time data vanuit met het systeem verbonden voertuigen (connected vehicles), onderzoek naar alternatieve aandrijfbronnen en naar autonoom rijden technieken.

Vrachtverkeer

Een belangrijk element vormt het bedenken van toekomstige scenario’s voor het (vracht)verkeer. "Hoe ziet dat verkeer er uit in 2030 en 2040," zegt Erixon. In één van die scenario’s ziet Scania overal centrale controletorens opduiken die met gebruikmaking van de door dat verkeer zelf verzonden gegevens alles in goede banen leiden. "Maar er is niet één aparte oplossing voor alles. We willen in de behoeften van onze klanten voorzien in plaats van hen er van te overtuigen dat ze naar één specifieke oplossing moeten streven."
 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Scania wil autonome EV’s uit verkeerstoren regelen - Automobielmanagement.nl

Scania wil autonome EV’s uit verkeerstoren regelen

Scania ziet een toekomst voor zich waarin zelfrijdende elektrische voertuigen worden ‘bestuurd’ vanuit een verkeerstoren.

Daarmee ontstaat een mobiliteitswereld ‘die beter is voor de maatschappij, beter voor het milieu en meer winst oplevert voor het bedrijfsleven,’ denkt Claes Erixon, hoofd research & development bij de tot de VW Groep behorende vrachtwagenfabrikant.

Scania investeert veel in de ontwikkeling van ‘technologieën van de toekomst’, zoals rond de enorme mogelijkheden die het verzamelen van real-time data vanuit met het systeem verbonden voertuigen (connected vehicles), onderzoek naar alternatieve aandrijfbronnen en naar autonoom rijden technieken.

Vrachtverkeer

Een belangrijk element vormt het bedenken van toekomstige scenario’s voor het (vracht)verkeer. "Hoe ziet dat verkeer er uit in 2030 en 2040," zegt Erixon. In één van die scenario’s ziet Scania overal centrale controletorens opduiken die met gebruikmaking van de door dat verkeer zelf verzonden gegevens alles in goede banen leiden. "Maar er is niet één aparte oplossing voor alles. We willen in de behoeften van onze klanten voorzien in plaats van hen er van te overtuigen dat ze naar één specifieke oplossing moeten streven."
 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding