Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld

Het ongeval waarbij bijna twee jaar geleden een Amerikaan, Joshua Brown, omkwam toen zijn Tesla tegen een de weg kruisende vrachtauto’s knalde is niet Tesla’s schuld.

Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld

De auto reed weliswaar op de Autopilot maar die waarschuwde de bestuurder herhaaldelijk tevergeefs dat hij zijn handen toch aan het stuur moest houden.

Dat staat in een 500 pagina’s dik rapport van de National Transportation Safety Board. De rit duurde 37 minuten maar Brown hield ondanks een zevental oproepen slechts gedurende in totaal 25 seconden zijn handen aan het stuur, rapporteert de NTSB. Bij zes van de waarschuwingen was ook een alarmsignaal te horen geweest. Tesla heeft vorig jaar september de Autopilot zodanig verbeterd dat soortgelijke ongevallen in principe niet meer kunnen voorkomen.

Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld - Automobielmanagement.nl

Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld

Het ongeval waarbij bijna twee jaar geleden een Amerikaan, Joshua Brown, omkwam toen zijn Tesla tegen een de weg kruisende vrachtauto’s knalde is niet Tesla’s schuld.

Dodelijk ongeval met Autopilot niet Tesla’s schuld

De auto reed weliswaar op de Autopilot maar die waarschuwde de bestuurder herhaaldelijk tevergeefs dat hij zijn handen toch aan het stuur moest houden.

Dat staat in een 500 pagina’s dik rapport van de National Transportation Safety Board. De rit duurde 37 minuten maar Brown hield ondanks een zevental oproepen slechts gedurende in totaal 25 seconden zijn handen aan het stuur, rapporteert de NTSB. Bij zes van de waarschuwingen was ook een alarmsignaal te horen geweest. Tesla heeft vorig jaar september de Autopilot zodanig verbeterd dat soortgelijke ongevallen in principe niet meer kunnen voorkomen.