Testen zelfrijdende auto op ring Antwerpen

De ringweg van Antwerpen tussen Borgerhout en Deurne en het verkeersknooppunt in de E313 (Antwerpen – Luik) bij Ranst worden een proefgebied voor zelfrijdende auto’s. In 2019 moeten die weggedeelten zijn uitgerust met sensoren die informatie doorgeven aan autonome voertuigen.

Testen zelfrijdende auto op ring Antwerpen

Dat meldt de Gazet van Antwerpen. Voorlopig gaat het om een proefperiode van een jaar, heeft Vlaams minister voor innovatie Philippe Muyters laten weten. Het besluit betekent niet dat er ook direct zelfrijdende auto’s in en om Antwerpen zullen verschijnen. "In theorie kan het maar in iedere wagen moet ook een chauffeur zitten," zegt de bewindsman. Hij benadrukt ook dat andere automobilisten in principe weinig zullen merken van de proefritten: "Wie met een normale auto rijdt, kan gewoon de snelweg gebruiken."

Vlaanderen krijgt voor het project 3,4 miljoen euro subsidie uit een potje van de Europese Unie. Daaruit zijn of worden ook andere proefprojecten, zoals in de regio Rotterdam/Den Haag, gesubsidieerd.

Testen zelfrijdende auto op ring Antwerpen - Automobielmanagement.nl

Testen zelfrijdende auto op ring Antwerpen

De ringweg van Antwerpen tussen Borgerhout en Deurne en het verkeersknooppunt in de E313 (Antwerpen – Luik) bij Ranst worden een proefgebied voor zelfrijdende auto’s. In 2019 moeten die weggedeelten zijn uitgerust met sensoren die informatie doorgeven aan autonome voertuigen.

Testen zelfrijdende auto op ring Antwerpen

Dat meldt de Gazet van Antwerpen. Voorlopig gaat het om een proefperiode van een jaar, heeft Vlaams minister voor innovatie Philippe Muyters laten weten. Het besluit betekent niet dat er ook direct zelfrijdende auto’s in en om Antwerpen zullen verschijnen. "In theorie kan het maar in iedere wagen moet ook een chauffeur zitten," zegt de bewindsman. Hij benadrukt ook dat andere automobilisten in principe weinig zullen merken van de proefritten: "Wie met een normale auto rijdt, kan gewoon de snelweg gebruiken."

Vlaanderen krijgt voor het project 3,4 miljoen euro subsidie uit een potje van de Europese Unie. Daaruit zijn of worden ook andere proefprojecten, zoals in de regio Rotterdam/Den Haag, gesubsidieerd.