Connectiviteit en data schudden aftermarket op

De aftermarket in de autosector wordt drastisch opgeschud door nieuwe ontwikkelingen in en rond de auto. “Hoewel autonoom rijden en elektrische auto’s vrijwel dagelijks in het nieuws zijn, zijn connectiviteit en data-based business modellen de meest ingrijpende gamechanger voor de aftermarket,” zegt Frank Schlehuber, directeur aftermarkt bij de Europese organisatie van auto-toeleveranciers CLEPA.

Schlehuber reageert daarmee op een rapport over de toekomst van de aftermarket dat McKinsey in opdracht van CLEPA heeft opgesteld. Daarin wordt benadrukt dat veel spelers in dit segment tientallen jaren in een relatief stabiele omgeving hebben kunnen werken maar nu geconfronteerd worden met snelle en vooral ingrijpende veranderingen. Dat leidt tot toenemende concurrentie, zowel van al bestaande spelers als van nieuwkomers die digital-driven business modellen aanbieden. Bij die veranderingen gaat het onder meer om snel wijzigende verwachtingen bij de klant, een versnelling van de technische innovatie en verschuivingen in het krachtenveld van de concurrentie. "Die veranderingen zullen de manier waarop consumenten, autotoeleveranciers en andere aftermarket-bedrijven denken over auto’s en rijden en over hoe je zaken doet in de aftermarket en daar waarde creëert opnieuw vorm gaan geven." Mckinsey verwacht ook dat de consolidatie op die markt in Europa door zal gaan, vooral rond distributeurs en groothandelaren. Een situatie zoals in Noord-Amerika, waar nog maar vier grote spelers over zijn, is daarbij niet denkbeeldig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Connectiviteit en data schudden aftermarket op - Automobielmanagement.nl

Connectiviteit en data schudden aftermarket op

De aftermarket in de autosector wordt drastisch opgeschud door nieuwe ontwikkelingen in en rond de auto. “Hoewel autonoom rijden en elektrische auto’s vrijwel dagelijks in het nieuws zijn, zijn connectiviteit en data-based business modellen de meest ingrijpende gamechanger voor de aftermarket,” zegt Frank Schlehuber, directeur aftermarkt bij de Europese organisatie van auto-toeleveranciers CLEPA.

Schlehuber reageert daarmee op een rapport over de toekomst van de aftermarket dat McKinsey in opdracht van CLEPA heeft opgesteld. Daarin wordt benadrukt dat veel spelers in dit segment tientallen jaren in een relatief stabiele omgeving hebben kunnen werken maar nu geconfronteerd worden met snelle en vooral ingrijpende veranderingen. Dat leidt tot toenemende concurrentie, zowel van al bestaande spelers als van nieuwkomers die digital-driven business modellen aanbieden. Bij die veranderingen gaat het onder meer om snel wijzigende verwachtingen bij de klant, een versnelling van de technische innovatie en verschuivingen in het krachtenveld van de concurrentie. "Die veranderingen zullen de manier waarop consumenten, autotoeleveranciers en andere aftermarket-bedrijven denken over auto’s en rijden en over hoe je zaken doet in de aftermarket en daar waarde creëert opnieuw vorm gaan geven." Mckinsey verwacht ook dat de consolidatie op die markt in Europa door zal gaan, vooral rond distributeurs en groothandelaren. Een situatie zoals in Noord-Amerika, waar nog maar vier grote spelers over zijn, is daarbij niet denkbeeldig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding