Het systeem detecteert dat de bestuurder aanwezig is en dat deze kan ingrijpen en bovendien dat de auto op een snelweg met gescheiden rijbanen rijdt met beperkte toegang. Als dit het geval is kan de bestuurder zijn handen van het stuur halen en de auto de rest laten doen.

De A8 is dan in staat op de snelwegen te rijden, te remmen en te versnellen tot een snelheid van 55 km/h. Het geautomatiseerde rijsysteem achter het dashboard heet Traffic Jam Pilot en wordt aangedreven door een NVIDIA processor, samen met een reeks sensoren, laserscanners en camera’s.
Het is opmerkelijk dat het verkrijgen van ‘Niveau 3 autonomie’ een race is die veel autofabrikanten niet wilden winnen. Het verschil tussen volledige autonomie en volledige menselijke interventie is waar het gevaar op de loer ligt. Dit hebben wij gezien bij sommige Tesla ongevallen en dat is dan ook waarom bedrijven als Ford , Volvo en Uber ervoor gekozen hebben om zich uitsluitend te richten op de ontwikkeling van volledig autonome voertuigen, dus Niveau 4. Audi echter denkt dat zijn technologie de proef weerstaat en volledig probleemloos zal kunnen functioneren. Als de bestuurder nodig is en niet onmiddellijk reageert, piept de auto en knippert voor de aandacht. Hierna wordt de veiligheidsgordel aangetrokken en wordt de auto tot stilstand gebracht met de knipperlichten aan op de vluchtstrook. (HHemmes)