Eerder onderzoek toonde aan dat een hoog inkomen de belangrijkste voorwaarde is om een volledig elektrische auto aan te schaffen. Nu ook populaire automerken steeds betaalbaardere auto’s op de markt brengen, is een hoog inkomen minder belangrijk en ontstaat een explosieve groei.

Uit het onderzoek blijkt dat in Den Haag, Rotterdam en Dordrecht binnen twee jaar minimaal een verdubbeling is te verwachten van het totaal aantal volledige elektrische auto’s.

Utrecht en Amersfoort 

In de steden Utrecht en Amersfoort gaat de groei van volledig elektrische auto’s minder hard, maar wordt verwacht dat de komende vier jaar bijna de helft van het aantal nieuwe volledige elektrische auto’s een Tesla Model 3 is. Het meer modale inkomen, relatief veel lease-rijders en een lagere leeftijd maken dat in Utrecht en Amersfoort meer potentiële Tesla Model 3-rijders wonen.

80% meer 

De markt voor elektrisch vervoer is enorm in ontwikkeling. In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens belangenvereniging RAI 80% meer volledig elektrische auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Autofabrikanten zitten niet stil. Zo kondigde Volvo aan vanaf 2019 alleen nog maar modellen te verkopen met een elektrische (hulp)motor.

Ook overheden spreken hun ambities uit om het autovervoer te verduurzamen. De Rijksoverheid wil dat er in 2025 een miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden en Engeland en Frankrijk hebben uitgesproken in 2040 te stoppen met de verkoop van diesel- en benzineauto’s.