Tussen alle hightech projecten voor de toekomst illustreert de E-type Zero het thema van het Jaguar Land Rover TechFest misschien nog het best: technologie met een hart. De Classics-afdeling bouwde een 1968 series 1.5 Roadster om naar elektrische aandrijving.

Classics directeur Tim Hanning: "Maak je geen zorgen: de auto kan ook weer worden teruggebouwd. We hebben de aandrijving eruit gehaald en een op een vervangen door elektrische techniek. Hij is zelfs lichter, omdat klassieke Jag’s nu eenmaal een heel zware aandrijflijn hebben. We gebruiken bij dit project zoveel mogelijk componenten uit de I-Pace, die volgend jaar in productie gaat. Door de grotere aantallen zou zo’n ombouw veel minder kostbaar worden. Omdat tussen 1948 en 1992 in grote lijnen eenzelfde aandrijflijn onder Jaguars is toegepast is dit idee overigens op heel veel klassiekers van toepassing."

Hanning noemt het de ideale mooi weer auto. "Hij speelt in op liefhebbers die wel in het weekeind in stijl willen toeren, maar liefst geen olievlekken op de oprit hebben. Milieubewust zijn. Of misschien in een stad wonen waar hun auto niet meer mag rijden. We polsen de vraag met dit studiemodel en hebben serieuze plannen om het als kit of complete ombouw aan te bieden."

Het is allemaal een knipoog naar een serieuze transitie van Jaguar Land Rover vertelt topman Ralf Speth tijdens het toekomstevenement van de merken.

"De impact van de veranderingen die we zullen omarmen wordt enorm, dat geldt voor alle sectoren van de economie en maatschappij. Het biedt ook grote mogelijkheden voor onder andere gezondheid, fileproblematiek, vervuiling en het uitbannen van ongevallen."

"Onze reis daarnaartoe is nu begonnen. Zo kun je vanaf volgend de eerste elektrische premium-SUV kopen: de Jaguar I-Pace. Vanaf 2020 krijgen al onze auto’s een vorm van elektrische aandrijving mee:

van EV’s via plug-in hybride tot hybride. En zoals je ziet willen we ook onze traditie toekomstbestendig maken met deze E-type Zero."