Door robots in te schakelen voor het eenvoudige werk kunnen de schadebeheerders zelf zich beter focussen op de meer ingewikkelde zaken, denkt de bank. KBC verwacht voorlopig niet dat er door de komst van de robots ook banen zullen verdwijnen.

Kunstmatige intelligentie

De Belgische groep heeft inmiddels een pilot afgerond waarbij schadeclaims voor autoverzekeringen via een computerprogramma worden geanalyseerd. "We merkten dat onze klanten steeds sneller een antwoord willen op de vraag of hun schadegeval gedekt wordt door hun verzekeraar of niet", legt Hans Verstraete, de topman van KBC Verzekeringen, uit in het Belgische economische dagblad De Tijd. "De meeste van die dossiers zijn vrij eenvoudig, maar ze moesten wel nog steeds worden geanalyseerd door schadebeheerders die daar veel tijd voor moesten uittrekken. Via kunstmatige intelligentie kan die taak worden geautomatiseerd. Een softwaresysteem kan zich buigen over eenvoudige ja/nee-vragen, terwijl de schadebeheerder meer tijd vrij heeft voor complexe analyses." KBC denkt over hooguit een jaar alle dossiers eerst automatisch te verwerken via kunstmatige intelligentie. Vertraete: "Artificiële intelligentie is een gamechanger voor de verzekeringsindustrie."