Volvo zet autonoom rijden op lager pitje (filmpje)

Volvo heeft het uitrollen van autonoom rijdende auto’s aanzienlijk terug gedraaid.

Volvo kondigde tijden geleden al aan dat het dit jaar 100 zelfrijdende XC90’s beschikbaar zou stellen aan ‘gewone’ gezinnen in Stockholm om uit te vinden hoe zij dat autonoom rijden in het dagelijks leven zouden ervaren. Maar dat project is nu uitgesteld tot minstens 2021 terwijl het ook niet meer over 100 auto’s maar over 100 gezinnen gaat. Bovendien worden de auto’s niet uitgerust met Level 4 autonoom-rijden faciliteiten, wat volledig zelfrijden mogelijk maakt, maar met semi-automatische assistentiesystemen.

Volgens Marcus Rothoff, die het zelfrijd-programma bij Volvo leidt, is het bedrijf nog niet zo ver dat het volledig durft te vertrouwen op de sensoren-software. De ontwikkeling van die software gaat momenteel zo snel dat Volvo het eigenlijk niet bij kan houden. Volvo werkt op dat gebied samen met de grote toeleverancier Autoliv maar ook met chipfabrikant Nvidia. "Dat we het nu uitstellen, betekent ook dat onze klanten straks veel beter voorbereid zijn voor automatisch rijden. Als we het nu zouden lanceren en de consument vertrouwt het niet, dan hebben we een heel duur product met weinig waarde voor de klant."
 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volvo zet autonoom rijden op lager pitje (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Volvo zet autonoom rijden op lager pitje (filmpje)

Volvo heeft het uitrollen van autonoom rijdende auto’s aanzienlijk terug gedraaid.

Volvo kondigde tijden geleden al aan dat het dit jaar 100 zelfrijdende XC90’s beschikbaar zou stellen aan ‘gewone’ gezinnen in Stockholm om uit te vinden hoe zij dat autonoom rijden in het dagelijks leven zouden ervaren. Maar dat project is nu uitgesteld tot minstens 2021 terwijl het ook niet meer over 100 auto’s maar over 100 gezinnen gaat. Bovendien worden de auto’s niet uitgerust met Level 4 autonoom-rijden faciliteiten, wat volledig zelfrijden mogelijk maakt, maar met semi-automatische assistentiesystemen.

Volgens Marcus Rothoff, die het zelfrijd-programma bij Volvo leidt, is het bedrijf nog niet zo ver dat het volledig durft te vertrouwen op de sensoren-software. De ontwikkeling van die software gaat momenteel zo snel dat Volvo het eigenlijk niet bij kan houden. Volvo werkt op dat gebied samen met de grote toeleverancier Autoliv maar ook met chipfabrikant Nvidia. "Dat we het nu uitstellen, betekent ook dat onze klanten straks veel beter voorbereid zijn voor automatisch rijden. Als we het nu zouden lanceren en de consument vertrouwt het niet, dan hebben we een heel duur product met weinig waarde voor de klant."
 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding