Zo’n 30 tot 50 procent van de laadtransacties start tussen 16.00 en 20.00 uur en hebben 75% potentieel om slim te laden. Als een auto bijvoorbeeld vier uur aan de lader staat, maar in één uur de batterij vollaadt, dan blijven drie uren onbenut, die ingezet kunnen worden voor slim laden. Dat laatste heeft ook een positief effect op het laden van duurzame energie, omdat er meer tijd is bijvoorbeeld om zonne- of windenergie te gebruiken.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht bijna de helft (46%) van de auto’s nog volop de potentie heeft om slimmer te laden. In de rest van Nederland heeft 36% van de auto’s nog die potentie.

Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam is gedaan in opdracht van G4 gemeenten, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL. Voor dit onderzoek bundelde de Hogeschool van Amsterdam bijna 2,7 miljoen transacties uit 2016.

In 2018 wordt vervolgonderzoek gedaan waarmee het potentieel en de toepassing van slim laden verder wordt onderzocht. Dit moet meer inzicht bieden in hoe elektrische voertuigen beter kunnen rijden op energie uit zon en wind. "In de herfst kan bijvoorbeeld optimaal gebruik worden gemaakt van windenergie in de avond en nacht. Zo kunnen we samen de energietransitie van fossiele naar duurzame energie mogelijk maken", zegt Harm-Jan Idema van het Living Lab Smart Charging.

Bron: Trends in Autoleasing