Bij de Britten is dat alleen te voorkomen als bezitters van een EV niet allemaal tegelijk na thuiskomst de stekker in het stopcontact steken maar gaan doen aan smart charging.

Volgens een recent onderzoek kan de stroom in hotspots voor elektrische auto’s in Duitsland al over een jaar of vijf regelmatig uitvallen. "Voor die massa aan EV’s is ons huidige stroomnet niet toegerust. We staan voor een enorme uitdaging wat de stroomvoorziening betreft," zegt Hildegard Müller, bij Innogy verantwoordelijk voor het stroomnet. "De opmars van de elektromobiliteit is beheersbaar maar dan moeten we nu wel het juiste spoor inslaan. We moeten het netwerk zo uitbouwen dat er geen bottlenecks komen." Innogy berekent dat er in het hele land zeker 11 miljard geïnvesteerd moet worden om alle verwachte EV’s op te kunnen laden.

In Groot-Brittannië zullen rond 2035 zo’n tien miljoen elektrische auto’s rond kunnen rijden, voorspelt Aurora Energy Research. Worden die allemaal aan het eind van de werkdag geladen dan zou de vraag op die toch al drukke tijd met 3GW toenemen. "Het alternatief voor zo’n onderdachte houding is smart charging, dat wil zeggen dat de gebruiker z’n auto oplaadt op uren dat de stroom goedkoper is of dat het energiebedrijf zelf de vraag aan kan sturen." De Britse onderzoekers komen dan op 0,5GW extra tijdens piektijd, iets wat het elektriciteitsnet in dat land wel aan moet kunnen. Onderzoeker Richard Howard: "Dan moeten we natuurlijk wel tijdig alle technologie beschikbaar hebben die smart charging mogelijk maakt. Daar ligt ook een rol voor de overheid."