Invoegassistent neemt stuur over

Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. En 90%van alle ongelukken ontstaat door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen te verminderen, ontwikkelde werktuigbouwkundige Jan Loof van de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.

Het systeem kan het stuur overnemen en een voertuig automatisch laten invoegen. De bestuurder houdt altijd de eindcontrole.

Uit eerste praktijktests blijkt volgens Loof dat het voor bestuurders natuurlijk en prettig aanvoelt. "De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig", zegt Loof. "Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren. Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen."  

Praktijktests

Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. "Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet."  

Invoegmoment

Het moment van invoegen moet nu nog handmatig aan het systeem worden doorgegeven. "Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed", zegt Loof. "Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Invoegassistent neemt stuur over - Automobielmanagement.nl

Invoegassistent neemt stuur over

Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. En 90%van alle ongelukken ontstaat door menselijke fouten. Om ongelukken tijdens het invoegen te verminderen, ontwikkelde werktuigbouwkundige Jan Loof van de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.

Het systeem kan het stuur overnemen en een voertuig automatisch laten invoegen. De bestuurder houdt altijd de eindcontrole.

Uit eerste praktijktests blijkt volgens Loof dat het voor bestuurders natuurlijk en prettig aanvoelt. "De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig", zegt Loof. "Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren. Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen."  

Praktijktests

Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. "Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet."  

Invoegmoment

Het moment van invoegen moet nu nog handmatig aan het systeem worden doorgegeven. "Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed", zegt Loof. "Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding