Californië ten strijde tegen autonome auto’s

Californië is momenteel zo goed als zeker het grootste testgebied ter wereld voor autonoom rijdende auto’s. Dat roept echter niet alleen positieve reacties op want twee van de zes aanrijdingen die dit jaar zijn gebeurd met een zelfrijdende auto’s blijken opzettelijk te zijn veroorzaakt door kennelijke tegenstanders van al die rondrijdende robots.

In januari rende een voetganger in San Francisco opeens voor een GM Cruise autonome auto terwijl hij allerlei leuzen schreeuwde en tegen de linkerkant van de auto begon te slaan. Niemand raakte gewond maar de auto liep wel lichte schade op. Twee weken later stapte een taxichauffeur vlak naast net zo’n GM Cruiser opeens uit z’n auto om het raam van de autonome auto in te slaan.

Eerder al ontstond een flinke rel rond een robot-bewaker bij een dierenasiel die uiteindelijk verwijderd moest worden. "Niet iedere innovatie is even goed voor iedereen in de maatschappij. Als we het niet meer naar de winkels kunnen lopen zonder te worden aangereden door een robot, waar blijven we dan," zegt Norman Yee die als ambtenaar in Francisco belast is met de wetgeving rond alles wat automatisch loopt. Of rijdt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Californië ten strijde tegen autonome auto’s - Automobielmanagement.nl

Californië ten strijde tegen autonome auto’s

Californië is momenteel zo goed als zeker het grootste testgebied ter wereld voor autonoom rijdende auto’s. Dat roept echter niet alleen positieve reacties op want twee van de zes aanrijdingen die dit jaar zijn gebeurd met een zelfrijdende auto’s blijken opzettelijk te zijn veroorzaakt door kennelijke tegenstanders van al die rondrijdende robots.

In januari rende een voetganger in San Francisco opeens voor een GM Cruise autonome auto terwijl hij allerlei leuzen schreeuwde en tegen de linkerkant van de auto begon te slaan. Niemand raakte gewond maar de auto liep wel lichte schade op. Twee weken later stapte een taxichauffeur vlak naast net zo’n GM Cruiser opeens uit z’n auto om het raam van de autonome auto in te slaan.

Eerder al ontstond een flinke rel rond een robot-bewaker bij een dierenasiel die uiteindelijk verwijderd moest worden. "Niet iedere innovatie is even goed voor iedereen in de maatschappij. Als we het niet meer naar de winkels kunnen lopen zonder te worden aangereden door een robot, waar blijven we dan," zegt Norman Yee die als ambtenaar in Francisco belast is met de wetgeving rond alles wat automatisch loopt. Of rijdt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding