Toyota laat zelfrijdende auto’s rondrijden in de Amerikaanse staten Michigan en Californië en heeft niets te maken met de fatale aanrijding in Tempe, Arizona. Toch nemen de Japanners het zekere voor het onzekere: "We wachten nadrukkelijk af wat er uit het onderzoek komt," aldus woordvoerder Brian Lyons van het Toyota Research Institute.

Uit die eerste onderzoeken zou blijken dat de Volvo van Uber geen schuld trof aan de aanrijding waarbij een 49-jarige voetgangster die met haar fiets de weg overstak om het leven kwam. Toyota wil vooral de technici die in haar autonoom rijdende auto’s achter het stuur zitten meer zekerheid bieden. "We willen ze even de tijd geven om zich te realiseren hoe belangrijk hun werk is," aldus Lyons. Daarnaast zou het Japanse bedrijf echter ook afwachten wat de juridische consequenties zijn van het ongeval. Tot nu toe is nog nooit echt duidelijk geworden waar de schuldvraag ligt of wat er gebeurt met de verzekering bij ongevallen met autonoom rijdende auto’s. Nu er een eerste dodelijk ongeval is gebeurd, kunnen de deskundigen zich daadwerkelijk over die vragen gaan buigen.