Investeren in smart factories kan auto-industrie vele miljarden opleveren

De auto-industrie kan in 5 jaar tijd een productiviteitswinst ter waarde van $160 miljard (ongeveer €130 miljard) realiseren door te investeren in smart factories[1]. Dit blijkt uit het rapport, Automotive Smart Factories: How Auto Manufacturers can Benefit from the Digital Industrial Revolution, gepubliceerd door Capgemini.

Investeren in smart factories kan auto-industrie 130 miljard euro opleveren in 5 jaar tijd

Het rapport laat zien dat de auto-industrie zichzelf meer ambitieuze doelen heeft gesteld voor initiatieven op gebied van ‘smart factories’ dan andere sectoren.

Een internationale top tien[2] van autofabrikanten kan bovendien rekenen op een extra $4,6 miljard of een 50% groei van de bedrijfswinst, binnen 5 jaar na een volledige implementatie van smart factories. Het rapport voorspelt dat de gemiddelde productiviteitsgroei van smart factories binnen de auto-industrie 7% zal zijn in de komende vijf jaar. Een autofabrikant daarentegen bereikt het break-even punt, binnen een jaar nadat hij het volledig potentieel van smart factories heeft benut. 

Initiatieven voor smart factories

Autofabrikanten verwachten dat 24% van hun productielocaties smart factories zijn in 2022. Bijna de helft van de autobedrijven (46%) heeft al een initiatief voor smart factories. Dit percentage is alleen hoger in manufacturing (67%) en lucht- en ruimtevaart (63%). Bij nog eens 43% van de autobedrijven worden momenteel initiatieven voor smart factories ontwikkeld. Volgens het rapport heeft de auto-industrie het hoogste aandeel (49%) in organisaties die meer dan $250 miljoen in smart factories hebben geïnvesteerd. 

Nog niet op schema

Echter, 42% van de autofabrikanten ligt nog niet op schema om het volledig potentieel van smart factories te realiseren en worstelt met de technologische ontwikkeling. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte bedrijfstakken. Uit het rapport kwam bovendien naar voren dat degenen die de beste vooruitgang boeken, drie keer meer investeren dan bedrijven die het moeilijk hebben. De meest geavanceerde fabrikanten investeren ook in software zoals geavanceerde analytics en onderdelen gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Degenen die achterlopen op het gebied van smart factories, focussen zich daarentegen te veel op hardware-gebaseerde elementen, waardoor ze achterop raken. 

OEM’s lopen voorop

Terwijl een groot deel (46%) van de original equipment manufacturers (OEM’s) succesvol was in hun initiatieven voor smart factories, was minder dan een derde (32%) van de autoleveranciers succesvol. In het rapport wordt benadrukt dat OEM’s vooroplopen, maar meer kunnen doen om leveranciers te helpen met de implementatie van smart factories. Zo wordt opgemerkt dat OEM’s kunnen helpen met financiële steun en door nauw samen te werken met leveranciers op gebied van innovatie via start-ups en de wetenschappelijke wereld. Wanneer OEM’s en leveranciers samenwerken om slimme fabrieksprocessen te creëren, kunnen problemen al vroeg in het productieproces worden geminimaliseerd. 

Digitale volwassenheid als sleutel

Nick Gill, Automotive Global Sector Lead bij Capgemini: "Digitale volwassenheid is de sleutel tot het realiseren van het volledig potentieel van smart factories initiatieven. Deze studie illustreert duidelijk het enthousiasme onder auto-organisaties om te investeren in smart factories en het bewustzijn van voordelen op de lange termijn. Er kan echter meer worden gedaan voor auto-leveranciers wat betreft de samenwerking met OEM’s om hun initiatieven op gebied van smart factories te optimaliseren. De komende jaren zullen van cruciaal belang zijn als de OEM’s hun digitale volwassenheid opschroeven en de resultaten versnellen om zakelijke voordelen te maximaliseren." 

Slimme robots voor veilige omgeving

Grégoire Ferré, Chief Digital Officer bij Faurecia en een klant van Capgemini: "Door gebruik te maken van smart factory technologie binnen ons bedrijf, hebben we grote voordelen gezien ten aanzien van de productiviteit van medewerkers. Ze maken gebruik van geavanceerde tools als slimme robots om een veiligere omgeving te creëren. Dit geeft hen meer tijd om zich te focussen op andere belangrijke taken."

[1] Een smart factory (of slimme fabriek) maakt gebruik van digitale technologieën tijdens het hele productieproces , zoals kunstmatige intelligentie, Internet of Things, augmented reality en componenten die helpen de productiviteit, kwaliteit en flexibiliteit van fabrieken te verhogen.

[2] Met een gemiddelde omzet van $158 miljard en een transactie marge van 6%.
 

 Automotive-Smart-Factories_Report.

 

 Automotive-Smart-Factories_Infographic.

 

Investeren in smart factories kan auto-industrie vele miljarden opleveren - Automobielmanagement.nl

Investeren in smart factories kan auto-industrie vele miljarden opleveren

De auto-industrie kan in 5 jaar tijd een productiviteitswinst ter waarde van $160 miljard (ongeveer €130 miljard) realiseren door te investeren in smart factories[1]. Dit blijkt uit het rapport, Automotive Smart Factories: How Auto Manufacturers can Benefit from the Digital Industrial Revolution, gepubliceerd door Capgemini.

Investeren in smart factories kan auto-industrie 130 miljard euro opleveren in 5 jaar tijd

Het rapport laat zien dat de auto-industrie zichzelf meer ambitieuze doelen heeft gesteld voor initiatieven op gebied van ‘smart factories’ dan andere sectoren.

Een internationale top tien[2] van autofabrikanten kan bovendien rekenen op een extra $4,6 miljard of een 50% groei van de bedrijfswinst, binnen 5 jaar na een volledige implementatie van smart factories. Het rapport voorspelt dat de gemiddelde productiviteitsgroei van smart factories binnen de auto-industrie 7% zal zijn in de komende vijf jaar. Een autofabrikant daarentegen bereikt het break-even punt, binnen een jaar nadat hij het volledig potentieel van smart factories heeft benut. 

Initiatieven voor smart factories

Autofabrikanten verwachten dat 24% van hun productielocaties smart factories zijn in 2022. Bijna de helft van de autobedrijven (46%) heeft al een initiatief voor smart factories. Dit percentage is alleen hoger in manufacturing (67%) en lucht- en ruimtevaart (63%). Bij nog eens 43% van de autobedrijven worden momenteel initiatieven voor smart factories ontwikkeld. Volgens het rapport heeft de auto-industrie het hoogste aandeel (49%) in organisaties die meer dan $250 miljoen in smart factories hebben geïnvesteerd. 

Nog niet op schema

Echter, 42% van de autofabrikanten ligt nog niet op schema om het volledig potentieel van smart factories te realiseren en worstelt met de technologische ontwikkeling. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte bedrijfstakken. Uit het rapport kwam bovendien naar voren dat degenen die de beste vooruitgang boeken, drie keer meer investeren dan bedrijven die het moeilijk hebben. De meest geavanceerde fabrikanten investeren ook in software zoals geavanceerde analytics en onderdelen gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Degenen die achterlopen op het gebied van smart factories, focussen zich daarentegen te veel op hardware-gebaseerde elementen, waardoor ze achterop raken. 

OEM’s lopen voorop

Terwijl een groot deel (46%) van de original equipment manufacturers (OEM’s) succesvol was in hun initiatieven voor smart factories, was minder dan een derde (32%) van de autoleveranciers succesvol. In het rapport wordt benadrukt dat OEM’s vooroplopen, maar meer kunnen doen om leveranciers te helpen met de implementatie van smart factories. Zo wordt opgemerkt dat OEM’s kunnen helpen met financiële steun en door nauw samen te werken met leveranciers op gebied van innovatie via start-ups en de wetenschappelijke wereld. Wanneer OEM’s en leveranciers samenwerken om slimme fabrieksprocessen te creëren, kunnen problemen al vroeg in het productieproces worden geminimaliseerd. 

Digitale volwassenheid als sleutel

Nick Gill, Automotive Global Sector Lead bij Capgemini: "Digitale volwassenheid is de sleutel tot het realiseren van het volledig potentieel van smart factories initiatieven. Deze studie illustreert duidelijk het enthousiasme onder auto-organisaties om te investeren in smart factories en het bewustzijn van voordelen op de lange termijn. Er kan echter meer worden gedaan voor auto-leveranciers wat betreft de samenwerking met OEM’s om hun initiatieven op gebied van smart factories te optimaliseren. De komende jaren zullen van cruciaal belang zijn als de OEM’s hun digitale volwassenheid opschroeven en de resultaten versnellen om zakelijke voordelen te maximaliseren." 

Slimme robots voor veilige omgeving

Grégoire Ferré, Chief Digital Officer bij Faurecia en een klant van Capgemini: "Door gebruik te maken van smart factory technologie binnen ons bedrijf, hebben we grote voordelen gezien ten aanzien van de productiviteit van medewerkers. Ze maken gebruik van geavanceerde tools als slimme robots om een veiligere omgeving te creëren. Dit geeft hen meer tijd om zich te focussen op andere belangrijke taken."

[1] Een smart factory (of slimme fabriek) maakt gebruik van digitale technologieën tijdens het hele productieproces , zoals kunstmatige intelligentie, Internet of Things, augmented reality en componenten die helpen de productiviteit, kwaliteit en flexibiliteit van fabrieken te verhogen.

[2] Met een gemiddelde omzet van $158 miljard en een transactie marge van 6%.
 

 Automotive-Smart-Factories_Report.

 

 Automotive-Smart-Factories_Infographic.