GoodYear komt met SUV-rubber tot 300 kilometer per uur (filmpje)

De SUV-trend davert onstuitbaar voort en dringt ook door in het segment van de meest gespierde sports utility modellen. Waar de ‘S’ van SUV écht van kracht is en rijders een heel andere rijstijl aan de dag leggen dan de doorsnee ‘hoge instap en lekker overzichtelijk’ kopers.

Op hun testcircuit Miramas lanceerde Goodyear een specifiek voor dat doel ontwikkelde ultra high performance band met snelheidsindicaties tot 300 kilometer per uur. Zijn opbouw is afgestemd om de indien mogelijk nog zwaardere belasting van zulke auto’s, zelfs in vergelijking met sportwagens.
Joachim Meis van GoodYear: "Je hebt te maken met zeer krachtige en vooral ook zware en hoge automodellen. Het vergt alle mogelijke technische aanpassingen om pakweg een Porsche, Bentley Bantayga, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en Lamborghini Urus of Mercedes-AMG GLE strak en direct te laten sturen."

Op hun Zuid-Franse testcircuit Miramas liet Goodyear in workshops letterlijk zien hoe speciale constructies het geweld moeten beteugelen. Een wat bollere vorm van de middelste rijen profielblokken zorgt dat het speciale rubbermengsel makkelijker rolt, maar bij zware druk – hard remmen of extreme bochtensnelheden – juist wordt platgedrukt voor een groter contactoppervlak.

Een bijzondere rubberlaag onder het profiel voorkomt oververhitting door de vooral op hoge snelheden heftig ‘flexende’ band. Een speciaal karkas met een weefsel van ‘kevlar’ (aramide) en nylon voorkomt overmatig vervormen bij insturen in bochten, maar houdt het geheel wel redelijk comfortabel. In een serie circuittesten met snelle Range Rover Velars bleek de nieuwe Goodyear inderdaad opmerkelijk dynamisch te presteren. Ook op nat wegdek. En vooral ook ‘kort’ te remmen, onder zo’n zware auto.

De Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – zoals hij voluit heet – wordt in eerste instantie in tien afmetingen van 18 tot 21 inch leverbaar. Meer volgen later in het jaar, ook extreme maten. Interessante business voor de autobedrijven, mag je rustig stellen. Wie zo’n gespecialiseerde band kiest zal er inderdaad een gespierde rijstijl op na houden en – geeft Goodyear toe – al die dynamiek zal wat extra slijtage opleveren. Gelukkig zal zo’n klant niet op een eurootje kijken. (RvanGinneken)
 

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

GoodYear komt met SUV-rubber tot 300 kilometer per uur (filmpje) - Automobielmanagement.nl

GoodYear komt met SUV-rubber tot 300 kilometer per uur (filmpje)

De SUV-trend davert onstuitbaar voort en dringt ook door in het segment van de meest gespierde sports utility modellen. Waar de ‘S’ van SUV écht van kracht is en rijders een heel andere rijstijl aan de dag leggen dan de doorsnee ‘hoge instap en lekker overzichtelijk’ kopers.

Op hun testcircuit Miramas lanceerde Goodyear een specifiek voor dat doel ontwikkelde ultra high performance band met snelheidsindicaties tot 300 kilometer per uur. Zijn opbouw is afgestemd om de indien mogelijk nog zwaardere belasting van zulke auto’s, zelfs in vergelijking met sportwagens.
Joachim Meis van GoodYear: "Je hebt te maken met zeer krachtige en vooral ook zware en hoge automodellen. Het vergt alle mogelijke technische aanpassingen om pakweg een Porsche, Bentley Bantayga, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en Lamborghini Urus of Mercedes-AMG GLE strak en direct te laten sturen."

Op hun Zuid-Franse testcircuit Miramas liet Goodyear in workshops letterlijk zien hoe speciale constructies het geweld moeten beteugelen. Een wat bollere vorm van de middelste rijen profielblokken zorgt dat het speciale rubbermengsel makkelijker rolt, maar bij zware druk – hard remmen of extreme bochtensnelheden – juist wordt platgedrukt voor een groter contactoppervlak.

Een bijzondere rubberlaag onder het profiel voorkomt oververhitting door de vooral op hoge snelheden heftig ‘flexende’ band. Een speciaal karkas met een weefsel van ‘kevlar’ (aramide) en nylon voorkomt overmatig vervormen bij insturen in bochten, maar houdt het geheel wel redelijk comfortabel. In een serie circuittesten met snelle Range Rover Velars bleek de nieuwe Goodyear inderdaad opmerkelijk dynamisch te presteren. Ook op nat wegdek. En vooral ook ‘kort’ te remmen, onder zo’n zware auto.

De Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – zoals hij voluit heet – wordt in eerste instantie in tien afmetingen van 18 tot 21 inch leverbaar. Meer volgen later in het jaar, ook extreme maten. Interessante business voor de autobedrijven, mag je rustig stellen. Wie zo’n gespecialiseerde band kiest zal er inderdaad een gespierde rijstijl op na houden en – geeft Goodyear toe – al die dynamiek zal wat extra slijtage opleveren. Gelukkig zal zo’n klant niet op een eurootje kijken. (RvanGinneken)
 

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding