Ondank het ‘optimisme’ over de zelfrijdende auto zegt zo’n 62 procent van de consumenten zich veiliger te voelen in een auto mét bestuurder. Volgens ABN AMRO lijken de grootste drempels voor de acceptatie van zelfrijdende auto’s niet technologisch maar psychologisch te zijn. Datzelfde geldt ook voor deelauto’s. Ook hier zijn het vooral jongeren die kansen zien in het delen van auto’s: 17 procent van de consumenten van 18 tot 30 jaar bereid is om de auto tegen betaling uit te lenen.

Toch worden deelauto’s niet de norm, volgens ABN AMRO. Op dit moment is slechts 0,4 procent van de auto’s beschikbaar om te delen, in 2030 verwacht zij dat dit aandeel 7 procent uitmaakt van het totaal aantal personenauto’s. De consument is behoudend: meer dan driekwart van hen wil een auto namelijk graag in bezit hebben, mogelijk vanwege beschikbaarheid en omdat een grootschalige toepassing van de deelauto nog niet bewezen is. Daarbij ziet 27 procent van de consumenten het bezit van een auto als statussymbool. 

Duikvlucht prijs lithium-ion-batterijen

ABN AMRO gelooft meer in de opmars van de elektrische auto, die naar verwachting in 2040 goed is voor 75 procent van de verkopen in Nederland. Nu is de beperkte actieradius en de betaalbaarheid nog een nadeel. Door de duikvlucht van de prijs van lithium-ion-batterijen (dankzij investeringen in productiecapaciteit) wordt vanaf 2025 de prijs van een elektrische auto lager dan van een benzineauto. Het een en ander is te lezen in een special report ‘plankgas naar een emissievrije toekomst’ van de bank gisteren gepubliceerd.

Dat de elektrificering gevolgen heeft voor de autobranche, moge duidelijk zijn. Zo’n 21 procent van de onderhoudsomzet staat tot 2030 onder druk voor onderhoud aan auto’s jonger dan zes jaar. "Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk", zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail & Leisure bij ABN AMRO. "Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig. Grip op data over rijgedrag wordt essentieel voor de aftersales. Zo kun je de prijsstelling baseren op historisch rijgedrag, maar kun je ook diensten aanbieden: het verlenen van periodiek advies op basis van iemands rijgedrag. Voor merkdealers vereist dit samen innoveren met het merk om relevant te blijven; voor universele dealers om zelf de technologie in huis te halen of met elkaar samen te werken. Het is essentieel hier nu al in te investeren. Door als dealer samen te werken en/of te innoveren, kun je kansen in de markt alsnog benutten."

PanelWizard voerde in opdracht van ABN AMRO dit onderzoek uit onder meer dan 1.000 consumenten van 18 jaar en ouder. Download hier onder het volledige onderzoek.

 Technologie raakt de traditionele dealer.