Audi heeft nog geen op grote schaal gebouwde brandstofcelauto in het gamma. Wel heeft Audi al diverse prototypes gemaakt. De eerste verscheen in 2004: de A2H2. In 2008 verscheen de Q5 HFC, gevolgd door de A7 Sportback h-tron quattro (met de h van hydrogen – waterstof) gevolgd door de h-tron concept uit 2016. Hyundai is al toe aan het tweede productiemodel: de NEXO, als opvolger van de iX35 FCEV. 

Grote, sportieve SUV

Audi is binnen de Volkswagen Group verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Momenteel werkt Audi aan de zesde generatie in het Fuel Cell Competence Center in Neckarsulm. De eerste brandstofcelauto van Audi wordt een grote, sportieve SUV – geïnspireerd op de h-tron concept – die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De eerste brandstofcelmodel van Audi gaat begin komend decennium in productie. 

Grote actieradius, korte tanktijd

Zowel Audi als Hyundai ziet grote voordelen met brandstofceltechnologie. De bedrijven zijn van mening dat de brandstofcel door de grote actieradius en de korte tanktijd een interessant alternatief is voor elektrische aandrijving met batterijen. Dit geldt vooral voor grote modellen waarbij de gewichtsvoordelen van brandstofceltechnologie zich ook vertalen in pluspunten voor het ontwerp. Naast de verdere ontwikkeling van de technologie zelf, zijn ook de duurzame productie van waterstof en de opzet van een dekkende infrastructuur sleutelfactoren voor het succes van auto’s met brandstofceltechnologie.